امام باقر (علیه السلام) در رابطه با دعای بهاء که در سحرهای ماه مبارک رمضان خوانده می شود، فرمودند: اگر مردم می دانستند که این دعا چه عظمتی نزد خداوند دارد و اگر می دانستند که این دعا با چه سرعتی به اجابت می رسد، برای دستیابی به آن، با یکدیگر به جنگ بر می خواستند، هر چند با شمشیر!

سؤال:

سلام و تحیت و عرض تسلیت بمناسبت ایام فاطمیه-من پسری ۲۱ ساله دانشجو ساکن تهران دلبسته امیرالمومنین ع از لحاظ خدمت هم معاف و از لحاظ وضعیت مالی در طبقه خوب و از لحاظ فرهنگی نیز مذهبی هستیم-من بخاطر همه ابعاد احساس نیاز به ازدواج با یه دختر خانم مومن متشرع چادری با اخلاق محب و ذوب شده در ولایت امیر المومنین می خواهم سوالم این بود که آیا من می توانم با یک دختر خانم متدینه طلبه ازدواج کنم؟ آیا زندگی با این قشر فرهیخته جامعه سخت است؟ چه جور می توونم دختر خانم طلبه مورد ایده الم رو همسر یابی کنم؟ فکر می کنید یه دختر خانم طلبه ۱۸ یا ۱۹ ساله با توجه به شرایطم ازدواج با من رو قبول کنه؟ این قشر معمولا چه خلقیاتی دارند؟ ممنونتان می شم واضح تر پاسخ گوی من باشید- التماس دعا و باتشکر

جواب:

سلام بر شما

خدا رو شکر که جوان مؤمن و متدینی هستید و شیفتۀ مولی الموحدین، امیرالمؤمنین (علیه السلام) می باشید. برای ازدواج با دختر خانم طلبه می توانید موضوع را با مادر یا خواهرتان مطرح کنید تا ایشان ضمن ارتباط گیری با یکی از مدارس علمیۀ خواهران و صحبت با طلبه های آن جا دختری را که مورد نظر است پیدا کند. البته ممکن است مسئولین مدرسه بنابه دلایل خاصی با ایشان همراهی نکنند. ارتباط با یکی از طلاب مدرسه می تواند مقدمه ای برای آشنایی با دختر مورد نظرتان باشد.

خانم های طلبه از یک روحیۀ خاص برخوردار نیستند، تا بتوان گفت زندگی با آن ها چگونه است. اصل زندگی طلبگی، زنگی شیرین و پر معنویتی است. در این زندگی خبری از تجملات و مشکلات اخلاقی رایج در برخی خانواده ها نیست و با قناعت و مناعت طبع با یکدیگر زندگی می کنند. البته برخی از طلبه ها هم هستند که در رعایت آداب و رسوم طلبگی کوتاهی می کنند و حتی موارد نادری داریم که به هیچ وجه شئون طلبگی را رعایت نمی کنند. بنابراین به صرف طلبه بودن نمی توان اطمینان پیدا کرد و در روند خواستگاری از تحقیق و طرح پرسش های اساسی کوتاهی ورزید.

متولد سال ۱۳۵۴ هستم. در سال ۷۶، توفیق پیدا کردم تا در جمع خوبان طلبه حضور داشته باشم و مشغول دروس حوزوی شوم. ـــــ بعد از ده سال مطالعه ی دروس حوزوی، وارد درس خارج حوزه شدم و از محضر اساتیدی چون: آیت الله العظمی وحید خراسانی، آیت الله سید احمد خاتمی و آیت الله محمد عندلیب همدانی استفاده کردم. به مدت شش سال از کارشناسان مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی بودم ــــ همچنین در حوزۀ مشاوره ی خانواده، تربیت کودک، امور جوانان و نیز پاسخگویی به مسائل اخلاقی مشغول فعالیت هستم و در این رابطه هم دارای تألیفاتی هستم.
نوشته های مرتبط :

94 پاسخ به ازدواج با یک طلبه چگونه است؟

  • سلام نمیدانم که چرا تاکسی در پی دختری طیب وطاهر میگردد سریعا به دنبال نشانی مدارس ودانشگاه های علوم قرآنی وحوزه های خواهران می روند این دیدگاه جامعه این معنی را میدهد که فقط دختران طلبه پاک اند؟یعنی دختری که طلبگی نخواند و رشته اش چیز دیگری باشد آن نمیتواند مومن و ایده آل باشد,آیا نمیتواند با کسی ازدواج کند که مثل خود او مومن پاک و باخدا باشد من دختری ۱۸ساله ام که تا کنون خواستگارهای زیادی داشتم اما چون هیچ کدام مومن و پاک وبا خدا نبودند حتی نخواستم تا ببینمشان.فکر میکنم در این جامعه حق من و افراد شبیه من ضایع میشود….

    [پاسخ]

    احمد نباتی پاسخ در تاريخ مهر ۱۴م, ۱۳۹۳ ۱۴:۱۴:

    سلام بر شما
    بله درست می فرمایید. دخترهای خوب و متدین تنها در میان چنین افرادی نیستند.
    البته مشکلی که شما دارید، طلبه ها و دانشجویان علوم قرآنی هم دارند. یعنی برخی از آن ها هم تصمیم بر ازدواج دارند اما خواستکار مناسبی ندارند.
    خواهرم! ازدواج روزی شماست و مطمئن باشید که خدای متعال به موقع روزی شما را هم خواهد رساند، آن هم از جایی که گمانش را می برید.

    [پاسخ]

  • پرسشگر

    باعرض سلام.به تازگی طلبه ای به خواستگاری من اومده بااین که مقطع دبیرستان روبامعدل ۱۹دررشته ریاضی به اتمام رسونده ولی طلبه شده من با درامدایشون مشکلی ندارم بلکه بسیار به ایشون علاقه دارم.ولی خانواده من باطلبگی ایشون دارن. قبول کنم؟ایشون ۲۰سالشونه ومن۱۵سالم.خودم خیلی دوست دارم ولی خونوادم چی ؟چه جوری قانعشون کنم؟

    اگه میشه من رو راهنمایی کنید

    [پاسخ]

    احمد نباتی پاسخ در تاريخ آبان ۳م, ۱۳۹۳ ۰۷:۲۵:

    سلام بر شما
    ظاهرا منظورتون اینه که خانواده شما با طلبگی ایشون مشکل دارند.
    در سؤال مشخص نشده که به هر حال خانواده اختیار انتخاب را به شما داده اند یا این که اجازه چنین ازدواجی را به شما نمی دهند.
    اگر به شما اجازه ازدواج نمی دهند، که کار مشکل می شود و نیاز به مشاوره دارید.
    اما اگر اجازه می دهند، باید ببینید که چه نوع فرهنگی بر خانوادۀ شما حاکم است.
    اگر افراد خانواده شما منطقی هستند، در معاشرت با ایشان، دیدگاهشان نسبت به طلبگی تغییر می کند.
    اما اگر منطقی نیستند، ممکن است با این ازدواج با خانواده مشکل پیدا کنید.

    [پاسخ]

  • پرسشگر

    باعرض پوزش،که به طورمفصل عرض نکردم.خانواده من مشکلی ندارن وانتخاب روبه من واگذارکردن ولی من خودم نمیدونم بایدچه جوابی بدم یعنی یقین ندارم که دراینده راضی خواهم بودیانه .دوست دارم یکدل شم.حالابازم هرچه خداقسمت کنه.ازشماهم سپاس گزارم

    [پاسخ]

  • پرسشگر

    باعرض سلام سوالی روخدمتتون عرض کرده بودم.میخواستم بگم من خودم هیچی دراین باره نمیدونم که میتونم بایهطلبه خوشبخت شم یانه.خانوادم دراصل مخالفن ولی بازم به خودم سپردن
    میخواستم بدونم اصلایایدچیکارکنم

    [پاسخ]

    احمد نباتی پاسخ در تاريخ آبان ۲۴م, ۱۳۹۳ ۱۷:۴۸:

    سلام بر شما
    اولا باید آشنایی خوبی نسبت به زندگی طلبگی داشته باشید.
    ثانیا طلبه ها با همدیگه متفاوت هستند. صرف عنوان طلبه نمی توانه چیز خاصی رو مشخص کنه. باید ببینید که آیا ایشان واقعا مقید به شئون طلبگی هست یا نه؟
    ثالثا دایره انتخاب خود رو بدون جهت محدود نکنید. ممکنه خواستگاری برای شما بیاد که غیر طلبه باشد اما در عین حال مؤمن و متدین باشه. در این صورت فکر نکنم اصرار بر طلبه کار صحیحی باشه.
    موفق باشید.

    [پاسخ]

  • ترس

    سلام من یک خواستگار طلبه دارم ولی میترسم که بهشون بگم برای خواستگاری بیان با اینکه داداش خودم هم طلبه هستش ولی ترس از این رو دارم که میتوانم با یک طلبه زندگی کنم یا نه?لطفا راهنمایی کنید ممنون

    [پاسخ]

    احمد نباتی پاسخ در تاريخ آبان ۲۵م, ۱۳۹۳ ۱۶:۵۵:

    سلام بر شما
    نمی دونم منظورتون از این که فرموید: “می تونم یا یه طلبه زندگی کنم با نه” چیه؟
    آیا معنویت و اعتقاداتتون ضعیفه و فکر می کنید نمی تونید به مجالس گناه و عروسی نرید و یا اینکه مراقب حجابتون باشید؟
    آیا تصور دور از ذهنی از زندگی طلبگی دارید؟
    یا این که مشکل در چیزی دیگری است.
    لطف کنید بیشتر توضیح بدید که علت ترستون جیه؟

    [پاسخ]

  • ناشناس

    با سلام دختری هستم ۲۰ساله و تقریبا متدین، حجاب دارم ولی در عروسی ها و مجالس مختلط خانوادگی(در عروسی) و… شرکت میکنم خانواده مومنی دارم، اخیرا یک طلبه به خواستگاریم اومده، با روحیات و خلقیاتش آشنا نیستم صحبتی بینمون نشده که ببینم شرایط منو میپذیره یا نه. خانواده راضین ولی من تردید دارم چون با طلبه بودنش مخالفم.
    اگه ممکنه راهنماییم کنید که آیا اجازه بدم بیان صحبت کنیم یا نه؟

    [پاسخ]

    احمد نباتی پاسخ در تاريخ آذر ۱۸م, ۱۳۹۳ ۰۶:۵۶:

    سلام بر شما
    زدگی طلبگی فراز و نشیب های مخصوص به خودش رو داره.
    خانم یک طلبه، باید بتونه به طلبه بودن همسرش افتخار کنه و همچنین از مجموع کارهای حرام پرهیز کنه.
    اگر می بینید در عمل کردن به این دو مورد تردید دارید بهتره که کمی در انتخاب خود تأمل کنید
    به نظر بنده اجازه بدید ایشون به خواستگاری بیاد و با همدیگه صحبت کنید. چه ضرری داره؟
    البته اخلاق طلبه ها با همدیگه متفاوته. عنوان طلبگی می تونه دلیل بر چیز خاصی باشیه. بنابراین اگه در مورد دو مطلب بالا تجدید نظر کردید، باید در رابطه با اخلاق و رفتار، و خانواده ایشون نهایت دقت رو داشته باشید و به صرف طلبه بودن ایشون، چیزی از تحقیق کم نگذارید.
    موفق باشید.

    [پاسخ]

  • فقط خدا

    سلام.خیلی بحثهاتون جالب بود .بچه ها خوش به حالتون من خیلی روی زندگی طلبه ها تحقیق کردم از طرز زندگیشون خوشم اومده حتی زندگیهاشون هم به چشمم دیدم.تاحالا خواستگار طلبه نداشتم شما ها هم حالاقدر بدونید که این لیاقت را پیدا کردید.برای من هم دعا کنید هرچی خیر هست برام مقدر بشه

    [پاسخ]

    احمد نباتی پاسخ در تاريخ آذر ۲۱م, ۱۳۹۳ ۲۰:۵۷:

    سلام بر شما / ممنونم از لطفتون/ سعادتمند باشید.

    [پاسخ]

  • ناشناس

    جالب بود

    [پاسخ]

  • فاضله

    سلام من خیلی زندگی طلبگی رو دوست دارم اماباویژگی های خوب و بدش آشنانیستم.از طرفیم وسواس دارم خصوصافکری وثبات ندارم. میترسم تصمیمم بعدمدتی عوض شه مثل بقیه ی تصمیمام لطفادرهردوزمینه راهنماییم کنید

    [پاسخ]

    احمد نباتی پاسخ در تاريخ آذر ۲۲م, ۱۳۹۳ ۱۳:۵۹:

    سلام بر شما
    طلبه ها زندگی ساده ای دارند و مراقب هستند که در هر مجلس و محفلی شرکت نکنند.
    یکی از مهمترین کارهای طلبه های مطالعه و تحقیق و درس خواندن است. یکی از تفاوت های طلبه ها با دیگران این است که دیگران در محیط بیرون کار می کنند و وقتی در خانه هستند معمولا خبری از کار نیست. اما با توجه به وظیفه ای که طلبه ها دارند، درون خانه هم معمولا مشغول کار (مطالعه و تحقیق) هستند. بنابراین خاننم های طلبه ها باید شرایط همسر را درک کنند.
    تبلیغ هم جزئی از زندگی طلبگی است. بشیتر طلبه ها در ایام تبلیغ (مثل: ماه رمضان یا دهه محرم یا دهه فاطمیه) به مناطق دور دست می روند تا وظیفه طلبگی خود را انجام دهند. همسر طلبه باید نسبت به این مسأله هم توجیه باشه و مانع کار تبلیغی ایشون نشه.
    البته باز هم تأکید می کنم که صرف طلبه بودن نمی تونه دلیل بر خوب بودن شخص باشه. بعضی از طلبه ها، چندان اخلاق طلبگی ندارند . یکی از راه های شناخت طلبه ها، دوستانی هستند که با آن ها رفت و آمد می کنند. طلبه های درس خوان، با درس خوان ها رفت و می کنند. طلبه هایی که عارف پیشه هستند با هم سنخ خود هستند و کسانی هم که وقت خود را به بطالت می گذارنند، با عم سنخ خود معاشرت می کنند.

    [پاسخ]

  • فاضله

    راجع به وسواس وبی ثباتی در تصمیم هام چکنم؟
    چیزه دیگه ای که هست ممکنه من چون الآن زندگی باطلبه رو دوست دارم بگم همه اینابرام مشکل نیست امابعداتوزندگی که مشکلاتودیدم پشیمون شم.ایناچکارکنم.
    من یه انتظاری که دارم ابرازه علاقه زیاد این از طلبه هابرمیاد؟

    [پاسخ]

    احمد نباتی پاسخ در تاريخ آذر ۲۲م, ۱۳۹۳ ۱۴:۳۲:

    برای این که چنین تردیدی نداشته باشید باید واقعیت ها کنونی خود را ببینید. واقعیت هایی که با اون انس گرفتید و جزء اخلاق و رفتار شما شده. بعد از دیدن این واقعیت ها حالا ببینید که می تونید با یک طلبه زندگی گنید یا نه. اگه جواب منفی است، با شخص دیگه ای ازدواج کنید
    سؤال دومتون مثل اینه که بفرمایید:
    آیامعلم ها می تونند ابراز محبت کنند؟
    پر واضح است که چین سؤالی اشتباه است. چرا که محبت یا عدم محبت، جزء اخلاق شخصی انسان هاست و نه جزء اخلاق صنفی. بنابراین برای پاسخ گویی به چنین سؤالی باید روی خواستگار خودتون بررسی و تحقیق کنید نه روی صنف خاص.

    [پاسخ]

  • فاضله

    خوب راجع به اخلاقهای طلاب که درسوال قبلم جواب دادین من کلاعروسی یامحفلی که درآن گناه بشه ازقبیل رقص وآوازوآهنگ و….شرکت نمیکنم.وکلاخودم به تجملات و….علاقه ای ندارم.
    راجع به مساله ی تبلیغ هم که ازبعضی از دوستانم که باطلبه ازدواج کردن شنیدم که میشود همراه همسر به تبلیغ رفت.
    ولی سوال اساسی اینه که چطور خواستگار طلبه داشته باشیم؟

    [پاسخ]

    احمد نباتی پاسخ در تاريخ آذر ۲۲م, ۱۳۹۳ ۲۱:۰۰:

    می تونید به دوستانتون که شناخت خوبی هم از شما دارند سفارش کنید. بالاخره همسرهاشون با طلبه های زیادی سر و کار دارند که مجرد هستند. بهترین روش برای داشتن خواستگار طلبه، همین دوستانتان هستند.
    امیدوارم که سعادتمند دنیا و آخرت باشید.

    [پاسخ]

  • ناشناس

    سلام برای ما هم دعا کنید روزیمون زندگی با طلبه باشه

    [پاسخ]

    احمد نباتی پاسخ در تاريخ آذر ۲۵م, ۱۳۹۳ ۰۶:۲۸:

    سلام . ان شاء الله.
    خواهرم ! برای این منظور به دوستان و نزدیگان خود بسپرید که اگر طلبه ای می شناسند، شما رو آن ها معرفی کنند.
    در برخی مشاوره ها، خانم هایی رو می بینم که به امید ازدواج با طلبه، خواستگارهای خوب ـ غیر طلبه ـ خودشون رو رد کردن و متاسفانه سنشون هم بالا رفته.
    این که دوست دارید با یک طلبه ازدواج کنید، نشان از نیت پاک و حسن سریرۀ شماست. اما مراقب باشید که همانند مورد مشاوره ای بنده نشوید.
    به همین دلیل اگر جوان متدینی که غیر طلبه بود از شما خواستگاری کرد، در مورد او هم تأمل کنید و بلافاصله به او جواب منفی ندهید.

    [پاسخ]

  • ناشناس

    سلام به دوستان سپردم اتفاقا اونها هم حرف شما را میزنند ازم میخواهند که هرچی صلاحم هست اتفاق بیفته.نمیدونم شاید چون فکر میکنم طلبه ایمانش قویه از یه لحاظی زندگی بهتری خواهم داشت

    [پاسخ]

    احمد نباتی پاسخ در تاريخ آذر ۲۹م, ۱۳۹۳ ۲۱:۴۹:

    سلام بر شما / به جای تمرکز در مصداق و عنوان خاص، بهترین دعا این است که از خداوند همسری را بخواهید که زندگی در کنارش موجب سعادت دنیا و آخرت شما شود.
    موفق باشید.

    [پاسخ]

  • محمد

    با سلام و عرض ادب
    بنده هم به شدت علاقندم که با یک خانوم طلبه ازدواج کنم. به نظرم از همه لحاظ عالیه و سعادت دنیوی و اخروی انسان رو تا حدودی تضمین میکنه. از لحاظ تیپ و لباس خودم یک انسان معمولی هستم شبیه بقیه جوونها. اما تا جایی که خودم رو میشناسم تا حدودی زیادی به امور فقهی پایبند هستم و بر خلاف دوستمون حتی خودم به شخصه علاقمندم که اگر جایی کم کاری میکنم ایشون پیوسته به بنده تذکر بده و خودم رو اصلاح کنم.
    اما شنیدم که این خانومها از لحاظ جنسی سرد هستند. و اینم چیزی نیست که بشه در موردش تحقیق کرد. حتی اگرم آدم مستقیماً در جلسه خواستگاری از خود خانوم بپرسه و ایشون هم ناراحت نشه و جواب بده بازم نمیشه روی اون جواب حساب کرد. چرا که دختر بوده و تا حالا تجربشو نداشته. ولی به هر حال در تمام این سالها رویای من زندگی با یک خانم طلبه سفت و سخت بوده و به نظرم ارزشش رو داره که در مورد مسئله ی احتمال عدم اشباع خواسته های جنسی مردانه در این ازدواجها ریسک کنم و خودم رو به دست قضا و قدر الهی بسپرم.
    آیا جایی هست که این خانومهای طلبه برن اونجا و مشاوره کنن تا بنده هم برم همونجا و پیش همون مشاور سوالاتم رو بپرسم؟

    [پاسخ]

    احمد نباتی پاسخ در تاريخ دی ۱م, ۱۳۹۳ ۱۵:۳۷:

    سلام بر شما
    برای این که بتوانید به خواستگاری خانم طلبه بروید، می توانید به مادر یا خواهر خود بفرمایید که به مدرسۀ علمیۀ خواهران شهر اقامتتان برود و ضمن صحبت کرد با خانم هایی که که آن جا هستند، دختر خانم مورد نظر را پیدا کنند.
    اما سؤال اولتان که فرموید: “خانم های طلبه سرد هستند”.
    این سؤال اشتباه است. چرا که گرمی یا سردی مزاج انسان ربطی به رشتۀ تحصیلی ندارد.
    موفق باشید.

    [پاسخ]

  • سارا

    سلام من قبلا توحوزه علمیه درس خواندم امابنا به دلایلی ازآنجا بیرون آمده ودر بازار آزاد مشغول کار شدم مدتی است که روزگار برخلاف میل من میچرخد در واقع من مغازه اجاره کرده وکافینت زدم امامغازه درآمدندارد ومجبورم برای اجاره مغازه به کارهای دیگر مانند قلاب بافی وبافت شال کلاه انجام دهم تا اجاره را در بیاورم مدتی ست که با خدا قهر کرده ونماز هم نمی خوانم وهمیشه ازش می پرسم چرا من باید همیشه حسرت هر چیزی را داشته باشم من بریدم ونمیدانم چه کاری باید انجام دهم من۲۶ساله ومجرد هستم مدتی نیز هست که به شخصی علاقمندشده ام اما نمی دانم نظر ایشان درباره من چی هست لطفا به من کمک کنید دیگر خسته شده ام من ساکن کرمانشاه هستم

    [پاسخ]

    احمد نباتی پاسخ در تاريخ دی ۱۱م, ۱۳۹۳ ۱۴:۲۰:

    سلام بر شما
    در گام اول باید ببینیم که کار اقتصادی چه مقدار برای شما ضرورت داشته که این گونه فکر خودتون را مشغول کردید؟ ایا واقعا نیاز بود که مانند یک مرد دغدغۀ اقتصادی داشته باشید که مجبور هستید برای اجارۀ مغازه به قلاب بافی رو بیاورید؟!
    مشکل دوم شما هم علاقه ای است که به دیگری پیدا کردید. این مورد مشاوره ای است . لذا بعد از هماهنگی پیامکی با بده تماس بگیرید.
    ۰۹۱۳۶۹۶۵۹۸۳

    [پاسخ]

  • آرام

    باسلام وعرض ادب
    متولد۶۶ ساکن مهاباد البته شیعه هستم نه سنی….ودانشجوی دکترای الهیات وعضو هیات علمی یکی از دانشگاههای شهرای این اطرافم…اگه مورد مناسب وترجیحا از اون طلبه های حقیقی دارین معرفی کنین برام….

    [پاسخ]

    احمد نباتی پاسخ در تاريخ دی ۱۳م, ۱۳۹۳ ۲۲:۳۷:

    سلام بر شما
    متاسفانه موردی که محل اقامتش نزدیک به شما باشه سراغ ندارم.
    فکر می کنم بهتر باشه از طریق امام جماعت محل کارتون اقدام کنید.
    البته اگر موردی هم پیدا کردم خدمتتون اطلاع می دم
    عاقبت به خیر باشید.

    [پاسخ]

  • ف.م

    سلام خسته نباشید پیام های دیگران رو خوندم..
    منو هم راهنمایی کنید…
    من ۱۹ساله هستم.سال اولی که کنکور دادم انتخاب رشته نکردم و سال دوم انتخاب رشته کردم و نرفتم چون علاقه زیادی به قبولی در داروسازی دارم.من دختر مذهبی.هستم.باحجابم اما چادری نیستم.ولی خیلی مسائل مذهبی رو رعایت میکنم و مدام با نظر مرجع تقلید کارهارو پیش میبرم.اهل دعا قران نمار اول وقت و مستحبی و مسجدو..چه ارتباط هم چه حقیقی چه در فضای مجازی خصوصا نا محرم.کامل رعایت میکنم.تا مبادا گناهی صورت بگیره.چون من چت هم میکنم اما الحمدالله اشخاصی هم که باهاشون برخورد دارم مذهبی و با درجات علمی بالاهستند.من وقتی زیادی نمیزارم برای چت بیشتر تابستان بود.البته من چون پنهان کاری ندارم خانوادم از تمام فعالیت های مجازی باخبر میکنم.اسم اشخاص رو بهشون میگم به خانوادم معرفی میکنم و اعتمادشون هم به من بیشتر شده و من هم وجدان راحت تر.حتی درباره بحث ها هم با خانواده صحبت میکنم.بیشتر چت ها هم یا یک بحثی پیش میاد یا مناسبی پیامی میگذارم کمتر گفتگو انلاین دارم.تا اینکه یکسال پیش که در محیط چت روم بودم گفتگویی با شخصی داشتم و چون مذهبی بودم ایشون هم مذهبی ایدی دادن من هم دادم و در لیست قرار گرفت در هفته پیام میگذاشتم یا ایشون میزاشتن.بعد یکروز که صحبت کردن با من و از درس و کار به من گفت چرا حوزه علمیه نمیری.گفتم من اعتقادات مذهبی دارم.دوست دارم در رشته دیگر هم فعالیت کنم.ایشون به من گفت که بچه های حوزه سرباز اقا هستند اقا بهشون بیشتر نظر داره.من از این حرفشون ناراحت شدم گفتم رجبعلی خیاط هایی داریم که روحانی نبودن اما اقا بهشون نظر داشت چرا به من میگید که اقا بهم نظر نداره و گفتم که سرباز اقا هیچوقت نمیگه من سربازم..سرباز واقعی خودش معلومه.خلاصه بحث اینکه چرا حوزه درس نمیخونم.چند وقت بعد که دوباره صحبت کردیم من متوجه شدم ایشون خودشون طلبه هستند.من هم تعجب کردم از حضور طلبه و یا چت کردنشون.تا اینکه پیشنهاد ازدواج دادند و من گفتم این راه رو برای ازدواج دوست ندارم من درفضای مجازی تبادل اطلاعات میکنم ایشون گفتن فضای مجازی یک راه اشنایی ازدواج هست.شما اجازه خواستگاری بدید.من هم که هم کنکور داشتم.هم طلبه بودن.هم اشنایی اینترنتی بود دلم راضی نبود و گفتم نه.ایشون هم دوباره سه چهاربار درخواست دادن ومن رد کردم.بعد هم حدیثی از پیامبر درباره غرور دادن.البته ایشون اولین نفر توی فضای مجازی نبودن که پیشنهاد ازدواج دادند و فکر میکردم مثل بقیه بی خیال میشن…

    [پاسخ]

  • ف.م

    تا اینکه من ایشون رو حذف کردم و چون سال دوم کنکورم بود به ایدی سر نمیزدم و ایشون هم برای من خیلی عادی بود و فراموش کردم.بعد کنکور دوباره پیام دادن.من بهشون گفتم که به ازدواج با من فکر نکنند.گفتم منو پاک کنند که دل مشغولی در ایشون نباشم احساس نباشم.نمیخواستم گناهی بشه.ایشون گفتن من قصدم امر خیر هست.شما بی دلیل رد نکن و دوباره حرف حوزه رفتن و تعریف از دخترای حوزه.من گفتم شما بهتره با شخص حوزوی ازدواج کنید نه من.گفتن که دوست ندارن و…تقریبا توی هر گفتگو به من میگفتن که حوزه برم.و میگفتن استخاره کنم..که خب من نرفتم..و اصرار زیاد برای اجازه دادن برای خواستگاری..ایشون هم در شهر دور از ما بودن.گفتم که من فعلا قصد ازدواج ندارم.ازدواج راه دور هم نمیکنم و بهانه که ایشون رو رد کنم.چون همینطوری هم خواستگار میومد و خب من خواستگار حقیقی رو بیشتر دوست دارم تا مجازی…اما ایشون با این حرف که خواسته خداست..بی دلیل رد نکنم.قصد ازدواجه.دختر پاک کم پیدا میشه و…باز من زیر بار نرفتم و رد کردم.چون احساس میکردم خیلی طلبه خشکی هستند.حتی به خودشون گفتم که چون ۲۰ساله اند از روی هوس و احساس حرف میزنند و دلیل منطقی و عقلی ندارند.یعنی نمیتونم افکار یه پسر۲۰ساله رو قبول کنم.بیشتر خواستگارای من هم بیشتر از ۷سال اختلاف سنی با من داشتن نتیجه کنکور دوم هم اومد و قبول نشدم .که وقتی ایشون فهمیدن.دوباره بحث اینکه چرا حوزه نمیرمو..سرباز خانم نمیشمو..و پزشک کارش غیر دینی هستو….که بیشتر منو ناراحت میکردن و احساس میکردم که فقط خودشو قبول داره.که من سعی میکردم کمتر باهاشون حرف بزنم..و ایشون طوری از ازدواج با من حرف میزدند که انگار مطمئن هستند و هرچی من رد میکردم.ایشون با یقین میگفتن که ما باهم ازدواج میکنیم و باز من گفتم اینطور حرف زدن با نامحرم درست نیستو…و گفتم اگر تبادل اطلاعات نمیخوان من دیگه باهاشون ادامه ندم.باز چند ماهی گذشت.پیام از طرف ایشون.و درخواست عکس.من هم گفتم وقتی با شما ازدواج نمیکنم دلیلی نداره عکس بدم.ایشون هم میگفتن عکس بدم شاید خدا بخواد و من باز هم رد..تا اینکه اینقدر اصرار کردن.من هم با اینکه کسی عکسمو ببینی مشکلی نداشتم و ترسی نداشتم با استخاره عکسمو نشون دادم و برداشتم.اما فقط یکبار..دیگه بعدش هرچی اصرار کردن نشون ندادم

    [پاسخ]

  • ف.م

    اینشون چون دیگه خیلی اصرار کردن.چون مدهبی بودن.چون در صحبت سنگین بودن و شماره ندادن و نخواستن و میگفت که صحبت ها رو به خانواده محدود کنیم با این حال من با مادرم در میان گذاشتم..حتی گفتم عکسمو نشون دادم و پیام ها رو هم نشون دادم چون نمیتونستم تنهایی تصمیم بگیرم و ته دلم راضی نبود
    ایشون هم به مادرشون گفتن.مادر من هم یکبار باایشون گفتگو کردن..مادر من میگن که رد نکنم ممکنه دل جوون بشکنه..از طرفی خودم نمیدونم زندگی با روحانی چطوره..از طرفی مامانم دوست داشت با روحانی ازدواج کنم..از طرفی خدا هیچ راهی نشونم نمیده که ایشون رو قبول کنم یا نه..از طرفی ما خانواده ای هستیم که اهنگ هم گوش میدم مجلس عروسی میریم..اما حرمت نگه داریم
    من راستش یکم شک دارم…چون دوست داشتم همسرم ادم مذهبی باشه اما نه روحانی..
    از کجا بفهمم که ایشون روحانیه شکاکی هست یا نه؟…از کجا بفهمم که به من اعتماد دارن…
    من ته دلم راضی نیست اما مامان میگن که کنکور امسال رو بدم بعد تصمیم بگیریم که بیان خواستگاری یانه…من از استخاره میترسم در ازدواج
    ولی از طرفی دو دل هستم..نمیدونم اجازه خواستگاری بدیم یا نه…یعنی حرف منو و مامان یکی نیست..من نگران بد بینی هایی هستم که در اشنایی مجازی هست..اما مامان میگه که وقتی تو منو در جریان گذاشتی من پشتتم….
    اما من نگران بد بینی زندگی مشترکم..
    شما چه صلاحی میبینید…یه پسر ۲۰ساله برای ازدواج کامله من واقعا نمیدونم..ایشون رو رد کنم..یا مثل بقیه خاستگارها بپذیرم…
    و در صحبت حضوری بشناسیم..یا رو کنم

    [پاسخ]

  • ف.م

    من نمیدونم شما با خانواده روحانی اشناییی دارید یا نه…ولی..ایا خیلی زندگی ساده ای دارن؟ خیلی مسائل شرعی رو رعایت میکنند؟ خیلی محدودیت دارن؟ چون ما خانوادمون هم تحصیلات دارند هم وضعیت مالی مناسب…و به قول مادرم در ناز و نعمت بزرگ شدیم و همیشه الحمد الله همه چیز فراهم بوده اما ایشون با حقوق کم..و حتی نداشتن خونه و ماشین و حتی سرمایه ای از من خاستگاری کرده..البته من پولدار بودن برام مهم نیست چون در زندگیم اونقدر پول داشتم که ملاکم این نباشه…حتی مادرم میگه که از جهت مالی خانوادم حمایت میکننو.ایشون چون اصرار به حوزه رفتن دارن به نظر شما چه جورین خیلی خشک هستند؟
    این طبیعیه که بصورت مجازی پیشنهاد ازدواج میدن و خیلی هم اصرار میکنند؟من در اشنایی از این طریق چه چیزی رو ملاک بدم که مطمئن بشم ازشون؟.استخاره برای رد کردن یا نکردن ایشون درسته؟؟ببخشید که طولانی شد..چون من اونقدر دو دل هستم که هرجا مشاور باشه صحبت میکنم تا منو راهنمایی کنند..حتی مشاوره حضوری چون خدا راهی بهم نشون نمیده..یعنی من نمیفهمم.نه در خواب.نه بیداری..

    [پاسخ]

    احمد نباتی پاسخ در تاريخ دی ۱۳م, ۱۳۹۳ ۲۳:۱۵:

    سلام بر شما
    قبل از هر چیز باشد به ظرفیت واقعی خود بیندیشید. ببینید که می تونید به یک طلبه زندگی کنید یا نه؟
    حداقل چیزی که در زندگی طلبگی است ترک حرام و رعایت شئونات طلبگی است. علاقۀ قلبی برای شرکت نکردن در مجالس عروسی گناه آلود و نیز، میل قلبی برای پوشیدن چادر، از حداقل ها زندگی طلبگی است.
    ببینید که آیا می تونید به دور از احساسات و هیجان های جوانی، به این حداقل ها پایبند باشید یا نه؟!
    اگر نمی توانید خیلی راحت جواب منفی بدهید. چرا که قطعا دچار مشکل می شوید.
    اگر مصمم هستید که به این مسائل عمل کنید وارد گام دوم می شوید که اجازۀ خواستگاری به این آقا پسر است.
    در این رابطه مطالبی رو خدمتتون عرض می کنم:
    ۱) قطعا در فضای مجازی احساسات و هیجان خاصی وجود دارد که مانع مهمی برای انتخاب آگاهانه است. لذا باید مراقب چنین مانعی باشید که در تصمیم گیری عاقلانۀ شما اثر منفی نگذارد. خصوصا این که سن ایشون کم است و احتمال هیجانی شدن هم بسیار!
    ۲) یک طلبۀ واقعی، باید مقدی به احکام شرعی باشد و الگوی رفتاری خوبی برای مردم باشد. این مطلب در رابطه با “باید ها” است. اما باید در مورد ایشون به “بودها” توجه کنید. ببینید که ایشون تا چه اندازه به شئون طلبگی پایبند است. چرا که عنوان طلبگی نمی تونه دلیلی بر خوب بودن و مقید بودن شخص باشه.
    ۳) اختلاف فرهنگی میان شما و ایشون هم مطلب مهمی است. باید ببینید که تفاوت فرهنگی شهر شما، با شهر ایشون در چه حدی است.همچنین نوع فرهنگ حاکم بر خانوادۀ ایشون، و تطبیق آن را فرهنگ خانوادگی شما هم بسیار مهم است. (توجه داشته باشید که طلبه بودن شخص، لزوما نمی تونه به معنای خوب بودن خانوادۀ او باشه. بعضی از طلبه های خوب، از نظر فرهنگی، خانواده ای معمولی و حتی زیر متوسظ دارند)
    ۴) طلبه های از نظر مالی، زندگی ساده ای دارند. در این رابطه هم باید به طرفیت خودتون نگاه کنید و ببینید که آیا می تونید با درآمد کم بسازید یا نه؟ ایا توان آن را دارید که در برابر فامیل ها و اقوامی که وضع مالی خوبی دارد، احساس حقارت و کمبود نکنید یا نه؟! مگر این که خانوادۀ شما به قول خودشون عمل کنند و سرمایۀ خوبی در اختیار شما قرار بدن.
    ۵) طلبه های خوب و موفق، آنقدر درس دارند که فرصت حضور در فضای جت و این جور چیزها را پیدا نمی کنند. مضافا این که فضای چت، فضای چندان سالمی نیست و کمتر کسی در آن فضا سالم می مانه. نگاه به خودتان نکنید که برای هدفی مشخص وارد این فضا شدید و با افراد معدومی در تماس هستید. ورد به یک طلبۀ جوانبه این فضا و صحبت های این چنینی با شما، شک بر انگیر است و باید دقت زیادی به خرج بدید.
    جمع بندی: با توجه به تمام مطالبی که برای بنده (خصوصا در خصوصی) ارسال کردید، بنده ایشون رو طلبۀ مقیدی نمی دونم و به شما پیشنهاد میدم که این رابطه را به کلی قطع کنید و فکرتون رو درگیر این آقا نکنید.
    برای این منظور هم لازم است که با بهانه ای، ایشون رو از سر خودتون باز کنید (البته دروغ نگید) و راه های ارتباطی او با خودتون رو قطع کنید.
    ان شاء الله که موفق باشید و همسر خوب و شایسته ای انتخاب کنید.

    [پاسخ]

  • محمدرضا

    سلام
    من دنبال دختری مذهبی هستم یعنی حداقل به واجباتش عمل و محرمات را ترک کند و حد اقل بد اخلاق هم نباشد. دنبال علوم دینی و عمل به ان ها باشد
    دانشجوی ارشد الهیاتم و شغلم ازاد ۲۹ سالمه از تهران
    چندین حوزه علمیه سر زدم و همچنان منتظرم
    خوب و بد همه جا هست چه تو حوزه علمیه و چه تو خیابان ها
    تحقیق و مطالعه و مشورت از اصول ازدواجه
    از مدیر محترک سایت تقاضا دارم اگر مورد مناسبی دارن معرفی نمایند با تشکر

    [پاسخ]

    احمد نباتی پاسخ در تاريخ دی ۲۰م, ۱۳۹۳ ۰۸:۱۶:

    سلام بر شما / متاسفانه بنده موردی رو سراغ ندارم. بهترین کار برای ازدواج اینه که اقوان و بستگانتون رو واسطه کنید تا با ارتباط با مدارس علمیه و مکان های مذهبی (مثل نماز جمعه و مسجد و …) دختر مناسبی برای شما پیدا کنند.

    [پاسخ]

  • نازنین

    سلام .همه مرا سرزنش مبکنن ولی من از روی احساسات عزمم رو جزم نکردم .من طلبه سطح سه هستم یک سال است تصمیم به ازدواج گرفته ام
    انهم با یک طلبه. خواستگاران طلبه ای داشتم ولی کفویت خانوادگی وبعضا چون همشهری نبودیم اونا قبول نکردن.متولد ۶۷هستم واطرافیان خیلی به من فشار میارن که که با غیر طلبه هم ازدواج کنم.

    من قبول دارم خوب وبد همه جا هست .ولی من عاشق وشیفته ی طلبگی ام .

    به همه دوستان واشنایان هم سپردم .

    همه از سن زیادم مرا میترسونن طوری که ارام وقرار ندارم .اصلا نمی تونم درس بخونم .شما بگین چیکار کنم؟

    [پاسخ]

    احمد نباتی پاسخ در تاريخ دی ۲۶م, ۱۳۹۳ ۰۹:۵۵:

    سلام بر شما
    حداقل اگر خواستگار غیر طلبه براتون اومد و معیارهای اولیه رو دارا بود، حداقل اجازه بدید برای خواستگاری به منزل شما بیایند. شاید به دلتون نشست و معیارهای یک طلبه رو در او هم مشاهده کردید.
    البته در کنار این مطلب، سعی کنید هم توسل داشته باشد و هم از طریق ارتباط با خانم های طلبه، آن ها را واسطۀ معرفی طلبه های خوب قرار بدید.
    در ضمن ایمیل تون را ننوشته بودید.

    [پاسخ]

  • ﻣﻮﺻﻠﻲ

    ﺑﺎ ﺳﻻﻢ ﻣﻦ ﺩﺧﺘﺮﻱ ۲۵ ﺳﺎﻟﻪ ,ﻃﻠﺒﻪ ﻭﻣﺎﻳﻞ اﺯﺩﻭاﺝ ﺑﺎﻃﻠﺒﻪ ﻳﺎ ﻓﺮﺩﻱ ﻣﺘﺪﻳﻦ ﻭﻣﺬﻫﺒﻲ ﻫﺴﺘﻢ ﻟﻂﻔﺎ ﺭاﻫﻨﻤﺎﻳﻴﻢ ﻛﻨﻴد.

    [پاسخ]

    احمد نباتی پاسخ در تاريخ دی ۲۸م, ۱۳۹۳ ۱۴:۳۴:

    سلام بر شما
    اهل کجا هستید؟

    [پاسخ]

  • موصلی

    تهران(اسلامشهر)

    [پاسخ]

    احمد نباتی پاسخ در تاريخ دی ۲۸م, ۱۳۹۳ ۱۵:۲۶:

    بنده اصفهان هستم. اما اگر موردی پیدا شد خدمتتون اطلاع میدم.

    [پاسخ]

  • رها

    با سلام من دختری ۲۰ ساله از شاهرود،دانشجوی رشته ی نرم افزارهستم و مایل ازدواج با فردی متدین یا طلبه هستم.

    [پاسخ]

  • محمد جواد

    سلام علیکم طلبه هستم۲۱ساله از تربت جام اگر دختری مذهبی از تربت یا مشهد موردی دارید پیشنهاد بدهید باتشکر التماس دعا

    [پاسخ]

  • ناشناس

    سلام
    چه جوری بگم راستش من دروغ گفتم من هنوز ازهمسرم جدانشدم الان حدودا ١سال و۴ماه میشه که دور ازهمسرم هستم وقصددارم طلاق بگیرم وقراره دادگاه همین جلسه رأی صادر کنه ،خجالت کشیدم بگم هنوز ازهمسرم جدانشدم کسی دیگه رو دوست دارم ببخشید دروغ گفتم
    من اگربخام از راهنمایی های شما استفاده کنم نبایددروغ بگم اگر بخوام خدا توبم رو قبول کنه نباید دیگه اشتباه کنم
    الان میخام درمورد موضوعی باشما مشورت کنم

    [پاسخ]

  • ناشناس

    خداشاهده از وقتی توبه کردم واز وقتی باشمامشاوره داشتم خیلی عوض شدم دارم سعی میکنم هرکاری که گناه محسوب میشه انجام ندم وبه لطف خدا نمازشب رو هرشب میخونم وهمینطور نمازهای قضا چند وقت پیش یکی از دوستام حرفی به من زد متعجب وسردرگم شدم
    به من گفت آقایی سید هست که به تازگی از همسرش جداشده وقصد ازدواج داره یه جورایی از من خواستگاری کرد اما من هنوز طلاق نگرفتم و عده بعدطلاق هم هست،به دوستم هم همینطور گفتم،
    ولی من ازدواج بافردی که مؤمن واقعی باشه نماز بخونه روزه بگیره و…خوب این آقاکه سید هم هست چه بهتر
    البته باخودم اینطور فکرمیکنم وبادوستم اصلا حرفی دراین مورد نزدم که من ازدواج با آقاسید روقبول میکنم یادوست دارم اصلا من آقاروندیدم ولی چون سید هست ازدواج با ایشون رو قبول میکنم
    حالا به نظرشماچکار کنم گناه مرتکب میشم اگه به دوستم بگم ازدواج باایشون روقبول میکنم

    [پاسخ]

    احمد نباتی پاسخ در تاريخ بهمن ۸م, ۱۳۹۳ ۰۳:۳۶:

    سلام
    با توجه به این که شما شوهر دارید خواستگاری کردن از شما حرام است و شما نباید حرفی از خواستگار به میان بارید
    تنها زمانی می توانید در این رابطه صحبت کنید که طلاق گرفته باشید و عدۀ شما هم به اتمام رسیده باشه.
    در ضمن، درسته که عنوان “سید”، عنوان مقدسی است. اما دلیل نمیشه کهبه خاطر این عنوان به کسی جواب بله گفت. بعضی این عنوان را دارند، اما فاصله زیادی از خدا و اخلاق دارند.

    [پاسخ]

  • ناشناس

    دوستم اونطوری که حرف میزد مشخص بود که آقای سید وخانوادش خبرنداشتند که بامن چنین حرفی زده،،
    از اونجایی که من ازدواج با همچنین انسان محترمی رو چشم بسته قبول میکنم ،ولی ترسیدم بادوستم اگردراین مورد حرفی بزنم گناه کنم وازطرفی میترسم همچین فرصتی دیگه پیش نیاد

    [پاسخ]

    احمد نباتی پاسخ در تاريخ بهمن ۱۲م, ۱۳۹۳ ۰۶:۵۰:

    ما باید به وظیفه مون عمل کنیم. رزق و روزی انسان (که یکی از مصادیق آن ازدواج است) به دست خداست.
    الان که شما هنوز از همسرتون جدا نشدید، اجازه ندارید در مورد ازدواج با شخص دیگه ای برنامه ریزی کنید.

    [پاسخ]

  • راحیل

    سلام
    دعا بفرمایید قسمتم با طلبه رقم بخوره.خودم طلبه هستم اما تمام موردایی که داشتم نماز هم نمیخوندن با اینکه تحصیل کرده بودن اما از نظر اعتقادات ضعیف!!

    [پاسخ]

    احمد نباتی پاسخ در تاريخ بهمن ۱۶م, ۱۳۹۳ ۰۸:۲۵:

    سلام علیکم. ان شاء الله که عاقبت به خیر باشید.

    [پاسخ]

  • یا مهدی

    سلام من دختر ۲۲ ساله ام.خیلی دوست دارم با طلبه ازدواج کنم.تو رو خدا کمکم کنید. فعلا اصفهان زندگی میکنم

    [پاسخ]

  • سلام
    باید شناخت درستی از شما داشته باشم. تا برای معرفی مشکلی پیش نیاد.

    [پاسخ]

  • ناشناس

    چالب بود

    [پاسخ]

  • شیدای شهدا

    سلام. من دختر ۲۱ ساله ی دانشجو هستم. تتمایل زیادی به ازدواج با طلبه دارم اما هیچوقت خواستگار طلبه نداشتم.. آرزومه که با یک طلبه مومن و متدین زندگی کنم هیچی هم ازش نمیخوام جز محبت و زندگی آروم و دینی.. تو رو خدا کمکم کنید. در شرف کنکور ارشد هستم و تمایل دارم قبل از دادن کنکور ازدواج کنم تا ذهنم متمرکز بشه. خواهش میکنم راهنماییم کنید..کمکم کنید تو رو خدا…

    [پاسخ]

    احمد نباتی پاسخ در تاريخ فروردین ۱۲م, ۱۳۹۴ ۰۶:۲۱:

    سلام بر شما / ننوشتید که اهل کجا هستید.
    می تونید در قسمت ویژه های سایت فرم مربوط به ازدواج را پر کنید اگه موردی بود معرفیتون کنم.

    [پاسخ]

  • گمنام

    سلام حاج آقا من ۱۶سالمه دختر چادری و مقید به شئونات هستم خانواده متوسط از نظر مذهبی هم دارم
    در محیط خانوادگی ای که بزرگ شدم خیلی افراد مقید به حجاب و رعایت کامل شئونات نبودند
    وضعیت درسم خوبه و به تازگی وارد صداوسیما ی استان شدم به عنوان مجری و بنا بر پیگیری های خانواده در شرف وارد شدن به صداو سیمای ملی هستم…چهره ی بدی هم ندارم و به همین سبب در هر مکانی که میرم خواستگارانی برام میان اما من و خانوادم بدون فکر جواب منفی میدیم به خاطر سن پایین من…در فامیل هم سن ازدواج بالاست حددداقل بالای ۲۰سال

    اما در سفر راهیان نوری که به تازگی رفتم پسری رو دیدم حدودا ۲۳ساله سر به زیر و محجوب و مومن که در حوزه درس میخونه
    همسر روحانی کاروانمون از طرف ایشون از بنده خاوستگاری کردن ولی من هنوز جوابی ندادم…خانوادم هم فعلا تصمیمی نگرفتن ولی دوستانم به شدت مخالفت کردن و گفتن که من حیف میشم همه میگن وقتی دانشگاه برم و از طریق صداوسیما به شهرت برسم سطح خواستگارام خیییلی متفاوت و بهتر میسه ولی مهمترین چیز برای من ایمان و اخلاقه که ایشون دارا هستند…میدونم اگه انتخابش کنمقید خییلی از دوستا و فامیلامو وحتی خیییلی از آرزوهامو بزنم ام آدمی ام ک اگر کسی رو دوست داشته باشم تا ته دنیام باهاش میرم
    چیزی که ازش میترسم اینه که بعدها پشیمون بشم از نظر مالی هم در خانواده ای بزرگ شدم که تقریبا هرچیزی خواستم برام مهیا بوده ولی میدونم تو زندگی طلبگی از این خبرا نیست…
    نمیدونم چیکار کنم
    لطفا اکگر امکانش هست سریع راهنماییم کنید
    ممنون

    [پاسخ]

    احمد نباتی پاسخ در تاريخ فروردین ۱۱م, ۱۳۹۴ ۱۷:۳۹:

    سلام بر شما
    بهتره به جای این که در پاسخ مثبت دادن یا رد خواستگارتون عجله کنید، مقداری صبر کنید.
    الان در حال و هوای مناطق جنگی هستید که البته حال و هوای خوبی است.
    ولی باید قدری بیشتر صبر کنید تا ببینید که آیا واقعا این حال و هوا برای شما ماندگار است یا حال و هوای مقطعی و گذارست.
    تصمیم گیری شما باید بر اساس واقعیت های اخلاقی و خواسته های واقعی شما باشد، نه بر اساس حالت هایی که ماندگاری آن معلوم نیست.
    البته توصیۀ بنده به شما این است که سعی کنید با تکیه بر نماز و توسل به اهل بیت (علیهم السلام)، حالت های معنوی خود را حفظ و تقویت کنید و آن را برای خود تبدیل به روحیه الی ماندگار نمایید. البته نقش هم نشین ها هم در روند رشد معنوی انسان بسیار مؤثر است. سعی کنیدبا کسانی هم نشینی داشته باشید که شما رادر این مسیر نورانی همراهی کنند.
    سعادت و پیشرفت انسان به این نیست که “چهره” باشد. مگر کسانی گخ چهره شدند و هم اینک در زیر خروارها خاک خوابیده اند، چه خیری از سرشناسی خود دیده اند؟! سعادت انسان به این است که بتواند بندۀ خوبی برای خداوند باشد و خود را در معرض هدایت قرآن قرار دهد.

    [پاسخ]

  • شیدای شهدا

    سلام. پس چرا جواب ایمیل من رو نمیدید؟ الاتن دو هفته س که ایمیلم ” در حال بررسی” هست!

    [پاسخ]

    احمد نباتی پاسخ در تاريخ فروردین ۱۱م, ۱۳۹۴ ۱۹:۴۶:

    سلام. در بالای سایت نوشته یودم که در مسافرت هستم. تازه دیروز برگشتم و پیام های زیادی هم منتظر جواب هستند. کمی منتظر بمونید.

    [پاسخ]

  • شیدای شهدا

    من ساکن مازندران هستم. اتفاقا به اون سایتتون هم سر زده بودم اما نوشته بودید که فقط مربوط به مجردان استان اصفهان میشه…

    [پاسخ]

    احمد نباتی پاسخ در تاريخ فروردین ۱۷م, ۱۳۹۴ ۲۱:۱۲:

    می تونید ثبت نام کنید.

    [پاسخ]

  • نازنین

    درزندگی ما ادم ها شرایطی هست که انتسابا برای ماست دست خودما نیستند.!وهمانها خیلی در تحقق اروزوهابمان نقش دارند.هرچند اشتباه نسل های پیش که اختیارا دست خودشون بوده .تقصیر خدا نیست.اما خیلی ما داریم چوب ان اشتباهات پیشینیان را میخوریم.به فکر اصلاح هستیم اما اداب ورسوم وعقابد مردم تغییر ش سخت .وگاهی ناممکن است. جالب اینجاست که دست زمانه دراموری که خارج از قدرت واختیار بعض ی از ماست مارا درمسیرهایی دو قرار مبدهد.گاهی خیلی تلاش میکنیم اما واقعا مسیر انتخاب پیشینیان مسیراروزهای مارا تغییر میدهد فقط این وسط حواسم هست که من هم در لیست مقصران قرار نگیرم گاهی وقتا از قانون علی ومعلولی غصه ام میگیرد .دلم برای هم نسلی هایم میسوزد برای همه ی اخر الزمانی ها .باید در امر ازدواج اصلاحگر باشیم .
    البته باید از خود شروع کنیم باید هم جنس ارزوهایمان شویم .بوده ودیده ابم یعضی ها بدون لیاقت وکفایت فقط به دلیل ژن .موقعیت خانواده .واتفاق های مساعد بدون تلاش یهترین ادرواج ها را داشته اند .اما عده ای دیگر باداشتن استعدادهای خوب اخلاقی و ظاهری وکفایت نه .
    انتخا ب ها الهی نیست .
    اللهم عجل لولیک الفرج

    [پاسخ]

  • گذر

    سلام سایت جالبیه ببخشید شغل شما چیه؟

    [پاسخ]

    احمد نباتی پاسخ در تاريخ فروردین ۱۴م, ۱۳۹۴ ۱۱:۱۶:

    سلام. متشکرم.
    در پایین نوشته ها توضیح دادم.

    [پاسخ]

  • ۳۱۳

    سلام,من دختری دانشجو۱۹ساله در یک خانواده کاملا مذهبی بزرگ شدم,من تابحال به ازدواج فکر نکرده بودم چون خواهرم هم تازه ازدواج کرده و من دختر آخر خانواده هستم,شوهر خواهر های من هیچکدام طلبه یا روحانی نیستند,بلکه از اساتید دانشگاه یا مهندس ویا از کارمندان بانک هستن,من یه پسردایی دارم که در حوزه درس طلبگی میخونه,و ۲۵سالشه که دیپلم داره,ایشون خیلی آدم آروم با شخصیت وبسیار خوش اخلاق,و متین هستن,که خیلی بهشون علاقه دارم,اگه راستشو بخوام بگم اینه که من یا خواهرهام خواستگا رطلبه زیاد داشتیم ولی هیچ
    کدوممون جواب مثبتی ندادیم,و دلیلمون این بوده که همسر روحانی ملبث بودن خیلی خیلی لیاقت بالایی میخواد,و شاید اصلا توی معیارای ازدواجمون نبود که با یه طلبه زندگی کرد,ولی ایشون خیلی خوش اخلاق و شوخ طبع و مومنن ودرکل خیلی خصوصیات اخلاقیشون خوبه طوری که یواش یواش داره دیدگاه منو درمورد یه روحانی تغییر میده,احساس میکنم خیلی دوسشون دارم,ولی از یه طرفی هم دوس ندارم ملبس شن من با لباس مقدسشون مشکلی ندارم وهنوز ایشون ملبس نشدن و منم دلم نمیخواد که در آینده ای نه چندان دور ایشون ملبس شن,ولی دوس دارم درسشونو بیشتر وبیشتر ادامه بدن,درابی وسط هیچ خاستگاری صورت نگرفته,ولی من احساس میکنم نظری دارن,که شاید خواستگاری اتفاق بیوفته شاید چند سال بعد,فقط این که میخوام شما راهنماییم کنین,که آیا من احساساتی شدم که فکرم درمورد ایشون مثبته,از روی احساساته؟اینو نمیدونم که عقلانی فکر میکنم یا نه؟اینکه خانوادم مخلفتی نمیکنن؟بین شوهرخواهرهام با ایشون اختلاف عقیده هایی هس که اینا مشکلی پیش نمیاره؟چون من آدم فعالیم وشه گیر یا منزوی نیسم که برام مهم نباشه,خواهش میکنم اگه میتونید منو راهنمایی کنید که آیا من میتونم زن خوشبختی بشم که بتونم خوشبختشون کنم؟

    [پاسخ]

    احمد نباتی پاسخ در تاريخ فروردین ۱۶م, ۱۳۹۴ ۱۸:۵۰:

    سلام بر شما
    با توجه به این که ایشتون عنوز از شما خواستگاری نکرده، درست نیست که فکرتون رو مشغولش کنید. به هر حال ممکن است ایشون به خواستگاری شما نیاد. در چنین صورتی با فکر کردن به او علامندی به او در درون شما تقویت می شود و ازدواجش، ضربۀ عاطفی بدی به شما می زند.
    البته در صورتی که خواستگاری کرد به دو نکتۀ ذیل توجه کنید:
    ۱ ـ چرا دوست داری ایشان به تحصیلاتش ادامه بده؟! آیا به تحصیلات حوزوی ایشان افتخار می کنید یا اینکه قصد دارید همسسرتون از لحاظ مدرک تحصیلی، دست کمی از اطرافیانتون نداشته باشه؟ اگر نیتتون مور دوم است، باید اصلاح شود.
    ۲ ـ طلبگی زمانی معنا پیدا می کند که ملبس به لباس روحانیت شود. بنابراین اگر نمی توانید پذیرای چنین رخدادی باشید، نباید به فکر ازدواج با یک طلبه باشید. چگونه ممکن است کسی نان امام زمان را بخورد، از سرمایۀ حوزه استفاده کند، و دست اخر معمم نشود؟!
    موفق باشید.

    [پاسخ]

  • زهرایی

    سلام .ببخشید حاج اقا ! من دختر طلبه ای از اهواز هستم .فرم ثبت نام شامل من هم میشود.با تشکر

    [پاسخ]

    احمد نباتی پاسخ در تاريخ فروردین ۲۰م, ۱۳۹۴ ۱۶:۲۱:

    سلام . می تونید پر کنید. .

    [پاسخ]

  • ۳۱۳

    بله حاج آقا حرف شما کاملا صحیح و به جا هست,ولی متاسفانه در جامعه ما بعضی از آدمها یه پیش ذهنیتی از روحانیت انتقال دادن که اصلا آدم نمیتونه این قشر مقدس رو بشناسن,این که خیلی آدم های سفت و سختین و…ولی وقتی من بیشتر ایشون رو توی خونشون زیارت کردم,دیدم که ایشون اصلا از اون دسته آدمهانیستن,خیلی آدم قدر شناس و با محبت و مهربونن,که خیلی نظر منو جلب کرد,چیزی که باعث شد اخلاق ایشون بود, من عاشقشون نیستم,دوسشون دارم,خواستم بدونم من تشنه ی محبتم و اونو از ایشون توقع دارم ,احساسی برخورد میکنم؟درسته من نباید از حالا بهشون فک بکنم,شاید اصلا اتفاق نیوفته,ولی از اونجایی که من آدم خیلی عجولیم میترسم خ زود بله رو بگم و در آخر ببینم که کار اشتباه یا درستی کرد

    [پاسخ]

  • ۳۱۳

    در مورد تحصیلات هم باید بگم من خودم شخصا دوس دارم که ایشون تحصیلاتشونو ادامه بدن,چون واقعا دوس دارم نه به خاطر چش م هم چشمی,در مورد ملبس بودن هم باید عرض کنم خدمتتون که من توی دانشگاه خیلی از آدما رو دیدم که همزمان هم درس دانشگاهی رو خوندن هم درس حوزوی رو ,و ندیدم که ملبس بشن,نمیدونم شاید واقعاشتباه میکنم,چون عاشق نیسم در حدی که چشم بسته همه چیو قبول کنم,امیدوارم که اگر این ازدواج در مصلحت هیچ کدوم از ما نیست,اصلا اتفاق نیوفته,خیلی ممنونم از نصایح و فرمایشات خوبتون,یا حق

    [پاسخ]

  • مهدیپور

    سلام. در قسمت فرم فرمودین فرم را در قسمت پاسخ دهید کپی کنید .پس من چرا هر کاری میکنم نمیشه؟
    منظورتون <> پایین است درسته ؟

    [پاسخ]

    احمد نباتی پاسخ در تاريخ فروردین ۲۵م, ۱۳۹۴ ۰۸:۲۰:

    سلام بر شما
    همان طوری که این جا نظر گذاشتید و ارسال کردید، در فرم مربوط به ازدواج هم مشخصات خود را ارسال کنید.

    [پاسخ]

  • معصومه

    سلام !
    من خواستگاران طلبه ی زیادی داشتم اما با ندانم کاری همشون رو رو از دست دادم .

    الان احساس شکست بزرگی میکنم .
    احساس میکنم همه ی پلهای پشت یرم را خراب کرده ام.
    از ته دل آرزو میکنم ای کاش زمان به عقب برگردد.
    اخرین خواستگار روحانی ام پارسال همین روزا بود.بعد از اون مواردی که پیش میاد به طرز عجیب غریبی بدون اینکه اصلا منو دیده باشن یا صدامو شنیده باشن .نمیشه .در حالیکه من واقعا از ته قلبم از خدا فرصتی دیگه میخام.
    هیچ چیز توی دنیا دیگه منو شاد نمیکنه !
    منی که آرزویم زندگی با یک روحانی است.
    از شدت حسرت وغصه بی لیاقتی خودم. دارم نابود میشم!
    من الان ۲۶سااااااااااااااااااالمه واین یعنی بن بست .
    من میتونستم به ارزوم برسم خدا خوشبختی رو اورد در یک قدمی من ولی من ان نعمت های بزرگ رو از دست دادم !
    تورو خدا حاجی!!!به من کمک کنین!
    نا امیدم !

    [پاسخ]

  • معصومه

    ببخشید توی پیامم مشکلی هست ؟من باید چیکار کنم؟از شما مشاوره خواسته بودم.

    [پاسخ]

    احمد نباتی پاسخ در تاريخ فروردین ۲۵م, ۱۳۹۴ ۲۰:۵۳:

    سلام بر شما
    با توجه به این که قرار بود فرم مربوط به ازدواج را پر کنید، پاسخی به این پرسش ندادم.
    به هر حال خواستگارهای قبلی که رفتند.
    اگر کسی واسطه بوده می تونید به واسطه خبر بدید که از طرف خودش خواستگار مورد نظر رو دعوت کنه که بار دیگه به خواستگاری بیاد.
    اگر هم ممکن نیست، باید منتظر خواستگارهای بعدی باشید و مراقب باشید که خواستگاری رو بدون جهت رد نکنید.
    البته اصرار بر خواستگار طلبه هم کار درستی نیست. ممکن است خواستگار خوبی و غیر طلبه های برای شما بیاد که بتونید با هم هم زندگی خوبی داشته باشید.

    [پاسخ]

  • معصومه

    سلام .ممنون!

    [پاسخ]

  • باران

    سلام
    من با پسری آشناشدم که طلبه است و من با شغل ایشون مشکلی ندارم اما میترسم اجازه بدم با منزل ما تماس بگیرن برای خواستگاری میترسم به خانواده ام بگم که ایشون طلبه است باید چه کار کنم؟
    خانواده ی خودم هم مذهبی هستن اما نمیدونم راضی میشن که من با یه طلبه ازدواج کنم یا نه چه کار باید بکنم تا رضایتشون رو برای ازدواج جلب کنم؟؟؟؟

    [پاسخ]

    احمد نباتی پاسخ در تاريخ خرداد ۴م, ۱۳۹۴ ۱۹:۰۰:

    سلام بر شما
    به هر حال، از یک طرف شما نمی تونید بدون هماهنگی با والدین با یکدیگر صحبت کنید واز طرف دیگر باید هر چه زودتر تکلیف خود را روشن کنید.
    بنابراین، شماره تلفن منزل را به او بدهید تا از طریق خانواده اقدام کنید.
    شما هم می تونید قبل از اقدام او، توسلی داشته باشید و یا این که دو رکعت نماز استخاره بخوانید (همانند نماز صبح) بعد از اتمام نماز هم بگویید: خداوندا هر چه که به خیر و صلاح من است برایم مقدر فرما.

    [پاسخ]

  • زهرا

    باسلام دختری هستم هجده ساله دانشجوی پرستاری از یک خانواده مذهبی؛ب تازگی خاستگاری دارم ک طلبه هست خانوادم اصرار دارند بیشتر فکر کنم خودمم از ته قلبم دوست دارم همسر آیندم طلبه باشه اما اینکه ما در جامعه ایزندگی میکنیم ک مردم طلبه ها رو قبول ندارند این زندگی با ی طلبه رو سخت میکنه لطفا راعنماییم کنید.

    [پاسخ]

    احمد نباتی پاسخ در تاريخ خرداد ۶م, ۱۳۹۴ ۰۵:۴۱:

    سلام بر شما
    پاسخ سؤال خود را از اینجا دریافت کنید.

    [پاسخ]

  • سلام.حاج اقا.می خواستم بدونم فرم ازدواج شامل افراد ساکن اهواز هم می شود؟؟
    من پسری ۲۲ ساله ساکن اهوازم و قصد ازدواج با دختری طلبه را دارم قصدم هم صد در صده ولی میخواستم بدونم شامل من ساکن اهواز هم می شود یا خیر؟
    اگر نمی شود لطفا راهنمایی کنید چگونه اقدام کنم

    [پاسخ]

    احمد نباتی پاسخ در تاريخ خرداد ۱۳م, ۱۳۹۴ ۱۱:۰۴:

    سلام بر شما
    متاسفانه این فرم، مخصوص اصفهانی ها است.

    [پاسخ]

  • ناشناس

    سلام من ٢۵سالمه وتمامه خاستگارای که تاحالا داشتم رو رد کردم وتمام ارزوم اینه که یه شوهر طلبه گیرم بیاد به نظر شمابااین سنه امکانش هست

    [پاسخ]

    احمد نباتی پاسخ در تاريخ مرداد ۴م, ۱۳۹۴ ۱۷:۳۰:

    سلام بر شما
    اگر چنین آرزویی دارید، نباید منتظر باشید که به دل طلبه ای بیندازند که به خواستگاری شما بیاد.
    باید خودتون به نوعی اقدام کنید. مثلا با همسر طلبه ها ارتباط بگیرید و از آن ها بخواهید که شما را به فرد مناسبی معرفی کنند. یا این که علاقۀ خود را با شخص امینی مطرح کنید و از او بخواهید تا پی گیر کار شما شود.
    موفق باشید.

    [پاسخ]

  • ناشناس

    شرمنده ولی اینجا امکانش نییست به کسای هم که برا تبلیغ میومدن گفتم ولی بنده خداها بخاطره مسافت راه کاری نتونستن بکنن به هرحال التماس دعافراون دارم.

    [پاسخ]

    احمد نباتی پاسخ در تاريخ مرداد ۴م, ۱۳۹۴ ۱۸:۴۰:

    با بنده تماس بگیرید.

    [پاسخ]

  • شیدای شهدا

    سلام.
    ببخشید چرا در پاسخ به یکی از کاربران فرمودید “فرم ازدواج مخصوص اصفهانی هاست”؟!
    مگه خودتون قبلا در پاسخ به ما که گفتیم از استان های دیگه هستیم نفرمودید فرم ثبت نام شامل ما هم میشه و میتونیم پر کنیم؟!
    البته من که حدودا ۸ ماهی میشه ثبت نام کردم هیچ خبری هم نشد…

    [پاسخ]

    احمد نباتی پاسخ در تاريخ مرداد ۲۰م, ۱۳۹۴ ۰۸:۴۵:

    سلام بر شما
    این فرم در اصل مخصوص اصفهانی ها است.
    ثبت نام شما هم اشکالی نداشت. اما باید مورد مناسبی از شهر خودتان پیدا شود که بتوانم معرفی کنم.

    [پاسخ]

  • f.yas

    سلام
    خیلی بی حجاب بودم.حالاذ که ۱۸۰ درجه متحول شدم دوستام و حتی دخترای فامیل منو مسخره میکنن.وسوسه میشم واسه اینکه دوباره تیپ خفن بزنم

    کمکم کنین.با یه جمله تاثیرگذار

    [پاسخ]

  • شیدای شهدا

    آهان.
    باشه تشکر.
    البته در شهر خودمون که مورد مناسب پیدا نمیشه..
    از شهر ها و استان های نزدیک و هم جوار هم بود مشکلی نیست…

    [پاسخ]

  • سعید

    حاج اقا. التماس دعا البته موردی هنوز سراغ ندارم ای کاش باشد

    [پاسخ]

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

مدیر سایت: احمد نباتي
Thumb_141956
ای برادر! پشتیبان «ولی فقیه» باش، اما پیشاپیش «ولی فقیه» بایست و تیرهای زهر آگین دشمن را که به سوی او روانه می شوند به جان خریدار شو ... تنها عافیت طلبان دنیا دوست هستند که عوام فریبانه از «ولایت» و «ولایت مداری» دم میزنند، اما در هنگامه ی فتنه ها و امتحان های سخت، پشت سر ولی فقیه سنگر می گیرند، تا دنیای "فانی" خود را در خطر نبینند!  
ویــژه هـــا
پی گیری پرسش شما
آمار سایت
  • بازدید امروز: 4967
  • بازدید دیروز: 5104
  • بازدید هفته: 44102
  • بازدید ماه: 149140
  • بازدید سال: 1669576
عکس های متنوع تصادفی