بسم الله الرحمن الرحیم 

سؤال: 

سلام؛  آیا خیانت به شوهر جزء حق الناس که در صورت توبه از آن عمل زشت باید از شوهر حلالیت بطلبی؟ خواهشمند است راهنمایی کنید. من قبلاً این عمل زشت را انجام دادم الان توبه کردم انشااله که خدا قبول کنه فقط وی خوام بدونم که باید به شوهرم بگم  یانه چون اگر بگم که زندگیم از هم می پاشه اگرهم نگم که توبه ام قبول نیست خواهش می کنم پاسخ مرا به صورت محرمانه به ایمیلم ارسال کنید

جواب: 

سلام بر شما

پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) می فرماید: «کسی که با نامحرمی دست بدهد، در حالی وارد قیامت می­ شود، که دست­هایش در زنجیر است و فرمان می ­دهند تا او را به دوزخ اندازند. و هر کس با نامحرمی شوخی کند، در برابر هر کلمه ­ای که در دنیا به او گفته، هزار سال در دوزخ زندانی خواهد شد».  همچنین در روایت است که شدیدترین عذاب در روز قیامت را کسی دارد که زنا کند.

این روایت ها را مطرح کردم تا شما و خوانندگان گرامی بدانند که ارتباط با نامحرم چه عذاب سختی به همراه دارد و چه تاریکی بزرگی بر روح و روان انسان وارد می سازد.

شما که متأهل هستید، قطعا حق همسرتان را هم ضایع کرده اید. البته به هیچ وجه نباید با همسرتان در این رابطه صحبت کنید و موضوع را با وی تر میان بگذارید. برای جبران حق شوهر، بهترین کار این است که علاوه بر کنار گذاشتن این کار، به او خدمت و احترام کنید و سعی کنید در افکارتان جز به همسر نیندیشید و فکر مرد نامحرمی را در ذهن خود پرورش ندهید. همچنین برای همسرتان دعا کنید و از خداوند بخواهید تا دل او را نسبت به شما نرم کند. (همین کار کافی است)

در رابطه با جنبه حق اللهی این گناه هم توصیه می کنم که نماز خود را اول وقت بخوانید و بعد از نماز لحظاتی رال پای سجاده بنشینید و مشغول تعقیبات نماز وئ مناجات شوید، کفه مستحبات و عبادت های خود را سنگین تر کنید تا به برکت آن ها تاریکی حاصل از گناهتان بخشیده بود. همچنین مجموعه عواملی که موجب شد در آن گناه بیفتید از زندگی خود دور کنید تا اینکه دوباره در دام آن گناه گرفتار نشوید. خواندن صد بار سوره توحید و صد استغفار بعد از نماز صبح، و هفتاد بار استفغار بعد از نماز عصر از ذکرهایی است که می توانید بر آن مداومت داشته باشید.  

………………………………..     …………………………………………..     …………………………………………………

استفتاء: «آیا خانم شوهر داری که زنای محسنه کرده و اکنون از رفتارش پشیمان شده، لازم است که جهت تکمیل توبۀ خود از همسرش هم حلالیت بطلبد؟»  

دفتر آیت الله مکارم شیرازی: این خانم فقط میان خود و خداوند توبه کند و به هیچ وجه نباید با همسرش در میان بگذارد.  البته به خاطر حقی که از همسرش ضایع کرده، به او محبت کنید و برای وی استغفار نماید (پرسش تلفنی از دفتر معظم له ۳۷۴۷۳ ـ ۰۲۵)  

دفتر آیت الله سیستانی: از درگاه الهی طلب بخشش و توبه نماید و نباید این موضوع را با همسرش در میان بگذارد. (پرسش تلفنی از دفتر معظم له ۰۵۱۳۲۲۵۰۰۹۱)

متولد سال ۱۳۵۴ هستم. در سال ۷۶، توفیق پیدا کردم تا در جمع خوبان طلبه حضور داشته باشم و مشغول دروس حوزوی شوم. ـــــ بعد از ده سال مطالعه ی دروس حوزوی، وارد درس خارج حوزه شدم و از محضر اساتیدی چون: آیت الله العظمی وحید خراسانی، آیت الله سید احمد خاتمی و آیت الله محمد عندلیب همدانی استفاده کردم. به مدت شش سال از کارشناسان مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی بودم ــــ همچنین در حوزۀ مشاوره ی خانواده، تربیت کودک، امور جوانان و نیز پاسخگویی به مسائل اخلاقی مشغول فعالیت هستم و در این رابطه هم دارای تألیفاتی هستم.
نوشته های مرتبط :

38 پاسخ به آیا خیانت به شوهر حق الناس محسوب می شود؟

  • سلام اگرزنی شوهردار مرتکب گناه زنابشه وبعدتوبه کنه توبه واقعی آیاخدامیبخشه یعنی به خاطراین گناه آخرت مجازات نمیشه؟برای حلالیت ازهمسرش چکار کنه باعث آبرو ریزی میشه به جای حلالیت میتونه مهریه اش رو ببخشه؟

    [پاسخ]

    احمد نباتی پاسخ در تاريخ دی ۲۷م, ۱۳۹۳ ۰۶:۲۹:

    سلام
    هر چند که گناه بزرگی کرده اما راه توبه به روی چنین خانمی هم باز است.
    برای جبران گذشته باید با خدای خودش خلوت داشته باشه و مشغول بندگی و عبادت بشه. البته باید زمینه های گناه رو هم از زندگیش دور کنه
    برای جبران حق شوهر هم کافیه که به او محبت های ویژه که و همچنین دعاش کنه. در ضمن، به هیج وجه نباید در این رابطه چیزی به شوهرش بگه.

    [پاسخ]

  • علیرضا

    با سلام خدمت شما البته که شما درست میگویید که زن بعد از خیانت باید توبه کند و به شوهر هم خیانت خود را نگوید ولی این جواب شما باعث میگردد که خیانت کننده حق الناس را نادیده بگیرد و پیش خودش بگوید فعلا با مرد دیگر رابطه برقرار میکنم بعد از مدتی توبه میکنم و خدا مرا مببخشد و تمام میشود براستی چنیین جوابی میتواند باعث بروز خیانت های فراوان از طرف خانمها شود و خیالشان راحت است که به شوهر خود ظلمی نمیکنند و فقط بخشش خدا کافی است در حالی که بیشتر از خدا این شوهر است که ممکن است و مطمئنا با آبرویش بازی میشود و ممکن است بفهمد و تاپایان عمر نتواند سرش را بالا بگیرد و ضربه روحی بزرگ و غیر قابل جبرانی متحمل شود

    [پاسخ]

    احمد نباتی پاسخ در تاريخ بهمن ۲۵م, ۱۳۹۳ ۰۶:۵۵:

    سلام بر شما
    از دغدغه ی شما ممنونم.
    در فرض چنین سؤالی، غیر از این هم نمی توان گفت.
    به نظر شما چگونه باید جواب داد؟
    ذکر چند مطلب:
    ۱ ـ بنده در مشاوره ها بارها دیده ام که خانم، مشکل را با شوهر مطرح کرده. چه رخ داده؟! یا شوهر خودکشی کرده. یا مبتلا به افسردگی شده و یا …. بنابراین به هیچ وجه صلاح نیست که موضوع با شوهر در میان گذاشته شود.
    ۲ ـ کسی نگفته که همسر ایشان حقی ندارد و کسی نگفته که حق همسر ایشان اندک و کم اهمیت است. در پاسخ به سؤال به صراحت گفته شده که حق همسر ضایع شده است.
    بنابراین جایی برای سوء استفاده باز نشده است.
    ۳ ـ مطلب بعدی این است که هیچ وقت حق کسی بزرگتر از حق خداوند نیست. کسی که متدین نیست، و به راحتی حق خدا را نادیده می گیرد، طبیعتا خیلی راحت تر هم همسر خود را ناددیده می گیرد و به او خیانت می کند.
    ۴ ـ کسی که از عذاب الهی بترسد، می تواند حق همسر خود را هم محترم شمارد؛ اما کسی که اعتنایی به حق خداوند نمی کند و چشم خود را از عذاب الهی می پوشاند، به طریق اولی، حق همسرش را هم نادیده خواهد گرفت. پس وقتی به گناه کار گفته می شود گناهت چنین عذابی در پی خواهد داشت، طبیعتا اگر فهیم باشد، از گناه فاصله می گیرد و بنده خوب خداوند می شود. و اگر فهیم نباشد که در هر حال سراغ گناه خواهد رفت. چه از حق خداوند و عذاب او بگوییی و چه از حق همسر و مطالبه او در روز قیامت!
    ۵ ـ مگر توبه از چنین گناهی به صرف یک استغار کافی است.؟! همان گونه گه گفته شد، این خانم باید تلاش زیادی داشته باشد و با بندگی خالصانه تاریکی گناهان خود را محو کند.
    این سؤال در پاسخ به کسی است که واقعا از گناهش پشیمان شده و در صدد جبران است. اما کسی که در دل گناه است و اصرار بر گناه دارد، طبیعتا پاسخ دیگری می طلبد.
    شما اگر پاسخ دیگری سراغ دارید در خدمتتون هستم تا بهره مند شوم.
    موفق باشید.

    [پاسخ]

  • ناشناس

    با سلام و تشکر اگر مردی بفهمد زنش زنا داده و شرایط به طوری باشد که به چشم ندیده باشد عینا ولی شواهد اثباتی برایش بکند که هم طراز یقین باشد و ایا میشود ازش بگذرد و ادامه زندگی هم بدهد و زن هم نادم شده باشد وتوبه کرده باشد

    [پاسخ]

    احمد نباتی پاسخ در تاريخ بهمن ۲۹م, ۱۳۹۳ ۱۹:۵۴:

    سلام
    واقعا جای تأسفه!
    بستگی داره که این خانم واقعا از کارش پشیمون شده باشه یا نه؟
    اگر پشیمان شده. مرد می تون گذشت کنه. منتهی باید علل و ریشه های این حادثه هم مورد بررسی قرار بگیره تا این که این خانم در توبه خودش ماندگاری داشته باشه و دوباره به گناه نیفته.
    همچنین این خانم باید در نوع رفتار و پوشش و همچنین معاشرت هایی که داره مراقبت های خاصی به عمل بیاره تا این که تاریکی گناه از او فاصله بگیره.

    [پاسخ]

  • baharestan1394

    سلام خانم بنده حدود دوسال با صاحبخانه که پسر خاله ام بود باهم رابطه داشته ودریکی از رابطه ها شک کردم که مجبور شد اعتراف کند وبخاطر آبرو تغییر مکان دادم و بچه هم بعد از ۱۲سال هنوز نداریم به شهر ستان دیگه نزدیک خونه پدرش که دوساعتی فاصله دارد خانه اجاره کردم متاسفانه باز با باجناقم باهم هماهنگی میکنن باهم رابطه دارند. حالا خودش میگه این دفعه توبه واقعی کردم ولی من اعتقاد ندارم چون این خیانت خیلی عذابم میده وزندگی زورکی و تحملی داریم نمیدونم چکار کنم خودش حاضر به طلاق نیست وزندگی خیلی خوب باهم داشتیم ولی الان ازش نفرت دارم تو را به خدا بگین من چکار کنم

    [پاسخ]

    احمد نباتی پاسخ در تاريخ اردیبهشت ۲۰م, ۱۳۹۴ ۲۱:۲۴:

    سلام
    این موضوع، صحبت مفصلی می طلبد.
    اما اجمالا بگویم که با او اتمام حجت کنید.
    البته ببینید که علت بروز این مشکل چیست؟ چرا همسرتان چنین رابطه ای دارد؟! چه چیزی باعث تحریک او می شود؟!
    با شناخت علت این رفتارها، سعی کنید علت این رفتار را مدیریت کنید تا ریشۀ مشکل را خشکانده باشید.
    البته اگر با وجود اتمام حجت شما، یاز هم متوجه رابطه شدید، زندگی با چنین خانمی به هیچ وجه به صلاح شما نیست و نباید زندگی با او را ادامه دهید.

    [پاسخ]

  • ناشناس

    در قران با صراحت بیان شده:
    در صورتی که توبه واقعی و خالصانه باشد خداوند از فرد را خواهد بخشید اما از حق الناس نخواهد گذشت (در هیچ کجای قران بیان نشده است که خداوند از حق الناس خواهد گذشت در این صورت مساله حلالیت و… از بین می رفت)
    برای نمونه اگر پشت سر کسی غیبت یا افترا بگیم باید علاوه بر توبه از وی حلالیت بخواهیم یا اگر از کسی دزدی کنیم یا کسی را بکشیم با از اولیای دم مقتول حلالیت بخواهیم و…
    و هیچ کجا حق الله با حق الناس مقایسه نشده چون دو مقوله جدا از هم هستند البته اگر خداوند از گناه کسی بگذرد شرایط را برای بخشش حق‌الناس فراهم می کند.
    اگر برای شوهر نسبت به زن

    [پاسخ]

    احمد نباتی پاسخ در تاريخ اردیبهشت ۲۰م, ۱۳۹۴ ۲۱:۳۰:

    سلام
    سؤالتون نا مفهمومه
    اگر منظورتون اینه که جرا با وجود حق الناس بودن خیانت به شوهر، صحبت از توبه به درگاه الهی، استغفار برای همسر، و نیز محبت به همسر به میان آمده؟
    پاسخ این مطلب که روشن است.
    غیبت، حق الناس است اما در عین حال در روایت داریم که اگر کسی غیبت کرد و حلالیت طلبیدن از غیبت شوند موجب مفسده شود، برای او استغفار کند.
    همچنین اگر مال کسی رو ضایع کرده و او را پیدا نمی کند، به اجازۀ حاکم شرع می تواند مال را از طرف او صدقه بدهد.
    اگر خانمی به شوهرش خیانت کرده، و حالا از رفتارش نادم و پشیمان شده، طبیعی است که بازگو گردن این مطلب پیش همسر، مفسده های بزرگی درپی خواهد داشت. از متلاشی شدن زندگی گرفته تا افسردگی و حتی خودکشی شوهر.
    در این صورت طبیعی است که هیچ عاقلی نمی گوید از همسرت حلالیت بطلب!
    مطلب دیگر این که درست است که حساب حق الله از حق الناس جداست.
    در ضمن، لطف کنید شمارۀ آیۀ مورد نظرتون رو بفرمایید.

    [پاسخ]

  • ناشناس

    ممنون از پاسختان از اینکه متن نامفهوم بود معذرت میخوام

    آقای نباتی اگر توبه خالصانه باشد و اگر مورد قبول واقع بشه، خداوند شرایط حلالیت گرفتن را مهیا میسازه، یک دفعه خداوند چنان مهر زن را در دل شوهر میاندازه که از اتفاقات دیگر جلوگیری میشه و البته نباید انتظار داشت که شوهر خونسردانه با این موضوع برخورد میکنه.

    آقای نباتی از قدیم میگن جایی که آب هست تیمم باطله. وقتی خداوند توی قرآن میگه از حق الناس نمیگذره دیگه فکر نکنم روایات و احادیث اعتبارشون از قرآن بالاتر باشه. منظور من از غیبت و افترا، مواردی از غیبتی و افترا بود که زندگی مسلمانی رو از بین میبره و آبروی مسلمانی رو در سطح جامعه از بین میبره.
    در ضمن دوستان مابین زنا و زنا محصنه فرق هستش چون در زنا حق الناسی نیست اما در زنا محصنه، حق شوهر به میان می آید که باید از صاحب حق حلالیت گرفته بشه حالا با هر راهی که بشه.
    روش عاقلانه و شرعی و عرفی و قانونی و غیره که شما می فرمایید این است که زن به هر علت مثلا کمبود محبت، سرد مزاجی شوهر، بد خلقی و غیره از شوهر طلاق گرفته سپس با مرد مورد نظرتان ازدواج کنه.
    در ضمن آقای نباتی در نظر بگیرین که خیلی وقتها عقل ما با حکم دینی منافات داره
    مثلا اگر کسی مرتکب قتل عمد بشه (چون عمل زنا با رضایت طرفین انجام میشه مثالم قتل عمده) باشه هیچ شواهدی هم علیه قاتل نباشه فرد میتونه فقط با توبه و دادن صدقات و هر عمل مستحب دیگه ای، مورد آمرزش الهی قرار بگیره؟
    باید از اولیای دم مقتول حلالیت بگیره، حتی اگر احتمال قصاص باشه. عقل سالم میگه اگه بخواد حلالیت بگیره باید از آبروی خودش و خانوادش و حتی جانش بگذره اما باید حلالیت بخواد.
    حالا در این موضوع زن فقط باید به شوهر به هر نحوی که بلد هست در یک زمان و مکان مناسب بعد استغفار کردن های بسیار بسیار موضوع رو بگه.

    دلیل تاکید من اینکه: من شغلم وکالته و موارد زیادی دیده و شنیدم که خانم شوهرداری فقط یک بار (به هر دلیلی) دست به این عمل زده و بعد بسیار پشیمان شده اما بعد از مدتی با دستگیر شدن طرف دیگر ماجرا و اعترافاتش، شوهر خانم از طریق مراجعه قضایی یا انتظامی یا غیره مطلع میشه و یا فیلم این عمل که اکثرا متاسفانه اصلا خانم از وجود فیلم مطلع نبوده به صورت خواسته یا ناخواسته پخش میشه و یا اهرم فشاری میشه برای انجام دوباره این عمل یا کارهای زشت دیگر.
    پس اینجا بهتره که شوهر از زبان همسرش موضوع رو بفهمه و شوهر پشیمانی زنش رو ببینه، که در صورت وقوع چنین ماجراهایی، دیگه شوهر فکر اینکه زنش چندین بار بهش خیانت کرده رو نکنه علاوه بر این مطلع بودن شوهر هم دلیلی برای برنگشتن به این عمل هستش چون شوهر هم دیگر مواظب رفتارش خواهد بود و اگر وسوسه ای دوباره بیاید، زن دو بار فکر خواهد کرد چون توبه دلیلی برای جلوگیری از وسوسه نفس و شیطان نیست.
    هر کاری سختی خودش رو داره توبه هم سختی ها و مراحل و مشکلات خودش رو داره اما نباید از رحمت و یاری گرفتن از خداوند ناامید شد چون تنها راه نجات، کمک گیری و یاری خواستن از خداوند هستش و لاغیر.
    نهایتا بین زن و شوهر نباید پنهان کاری باشه و گرنه کارشان در بهترین حالت به دادگاه یا در بدترین حالات به جاهای دیگر خواهد کشید. این دو محرم ترین موجودات نسبت به هم هستند بنابراین نباید هرگز هیچ چیزی را از هم پنهان کنند.

    [پاسخ]

    احمد نباتی پاسخ در تاريخ اردیبهشت ۲۱م, ۱۳۹۴ ۰۵:۵۶:

    سلام بر شما
    بابت نظرتون تشکر می کنم.
    شما در نوشتۀ قبلی تون فرمودید: “در قرآن به صراحت آمده که خداوند از حق الناس نمی گذره”. و اینجا هم گفتید: “در مقابل تصریح قرآن، نمی توان به روایت عمل کرد” (جایی که با هست تیمم باطل است)
    هر چند که به سادگی نمی توان در تعارض های ابتدایی میان آیه و روایات، روایات را کنار زد، اما شما اول لطف کنید شماره آیه رو بفرمایید تا بنده وجه جمع میان آن دو رو خدمتتون عرض کنم. (شمارۀ آیه رو نفرمودید؟ )

    [پاسخ]

  • زین الدین زنوزی

    جناب مشاور سپاسگذار از پاسختون که ولی آقای نباتی بنظرم کاملا اشتباه میکنید.میترسم عده زیادی این پاسخ را ببینند و مرتکب اشتباهی دیگر بشوند.
    این موضوع اجتهاد بردار نیست.در سرای دیگر که پرده ها کنار برود شما جواب همسر اون خانم را میدید؟
    شما مطرح کردید که چون بیم مفسده میره بهتره خانم،چیزی به همسرش نگه.ولی این کاملا اشتباه است.فرض کنیم کسی مرتکب قتل نفس میشه(حتی برای دفاع مشروع از خود).ایا به خاطر اینکه بیم داره پس از اعتراف آبروش بره یا حتی قصاص بشه(در صورتی که حتی بی گناهه!) باید موضوع را مخفی کنه!؟مسلما جواب خیر است.حتی اگر تمام اموالش را در راه خدا انفاق کنه و توبه حقیقی بکنه تا اولیای دم رضایت ندهند این گناه بر او باقیست و کیفر آنرا باید در آن دنیا بدهد.وگرنه در این مورد هم شارع مقدس استثنا قائل میشد و می گفت اگر بیم پنهان ماندن حقیقت و محکوم شدن و قصاص نفس بود، بهتر است برای مقتول استغفار کنید! شما فرمودید:
    غیبت، حق الناس است اما در عین حال در روایت داریم که اگر کسی” غیبت کرد و حلالیت طلبیدن از غیبت شوند موجب مفسده شود، برای او استغفار کند”
    در اینجا لازم است ذکر شود غیبت مورد کاملا متفاوتی ست.چون برای غیبت کفاره و یا حد معینی تعیین نشده و همچنین حق “مشخصی” نیز برای فرد مورد غیبت واقع شده، بیان نشده است.چون غیبت میزان مشخص و قابل اندازه گیری ندارد.مثالی که برای مفسده در حلالیت طلبیدن مطرح کرده اند اینست که ممکنه فرد مورد غیبت واقع شده کیفر نا عادلانه ای برای او در نظر بگیرد که بیشتر از کفاره غیبت او باشد، مثلا جان او را بگیرد(که در این صورت بهتر است از غیبت شونده حلالیت طلبیده نشود و با استغفار برای او امیدوار بود که بتوان در آن دنیا از او حلالیت طلبید)ولی خیانت و زنای محصنه مورد متفاوتی است.
    وقتی در سرای آخرت شوهر این خانم متوجه خیانت زنش بشه و از حق خودش نگذره و همسرشو حلال نکنه ،شما جواب میدید؟
    نه خانم محترم.ما همه این سوال و جوابا را با این فرض میکنیم که دنیایی دیگه هم هست و سوال وجوابی هم همینطور.پس همینجا از شوهرتون حلالیت بطلبید هرچند ممکنه زندگیتون از هم بپاشه و اتفاقای بدتری بیوفته.این بهتر ازاینه که اون دنیاتون به خاطر گناهی که ازش توبه کردید و پشیمون هستید تباه بشه.
    بالاخره هر عملی یه نتیجه داره و هر گناهی یه تاوانی.نمیشه با فرار کردن از این موضوع اون را حل کرد چون اگر در این دنیا این تاوان را ندید اون دنیا چند برابرشو باید پس بدید.هرچند پشیمونید و توبه کردید و باید به رحمت خدا امیدوار باشید ولی دلیل نمیشه که به همسرتون حقیقت را نگید و حلالیت نخواهید.البته بهتره با مشاوری موضوع را در میان بگذارید تا به همسرتون بعد از فهمیدن قضیه کمک کنه تا تصمیمی بهتر بگیره.اما هرگز به حرف مشاوری که میگه موضوع را مخفی کنید اعتماد نکنید چون اونوقت اون دنیا شما میمونید و گناهی و خدایی که حق را به همسرتون میده.
    مهمترین رکن توبه امید به خداست.مطمئن و دل آرام باشید که اگر از ته دل توبه کنید و بخاطر خدا به همسرتون حقیقت را بگین، خدا از رحمتش به شما خیر عطا میکنه.انشالله.

    [پاسخ]

    احمد نباتی پاسخ در تاريخ خرداد ۳م, ۱۳۹۴ ۱۵:۰۵:

    سلام بر شما
    پاسخی که ارائه شده، پاسخ سلیقه ای نیست، بلکه حداقل با مشورت با یکی از مجتهدین دروس خارج قم ارائه شده است.
    همچنین از دفتر حضرت آیت الله سیستانی هم به صورت تلفنی استفتاء شده است. (۰۵۱۳۲۲۵۰۰۹۱)
    هر چند که “زنای محسنه” و “قتل نفس” از سه جهت مشترک هستند و آن، ضایع شدن “حق الله” و “حق الناس” و نیز مشخص شدن “حدشرعی” است، اما وجه افتراق آن ها این است که حد شرعی قتل نفس به خاطر جنبۀ “حق الناس”ی است اما حد شرعی زنا به خاطر جنبۀ “حق الله”ی آن است. دلیلش هم این است که اگر اولیای دم از خون عزیزشان بگذرند، حد شرعی اجرا نمی شود، اما اگر شوهر خانمی که زنا کرده از حق خود بگذارد یا این که بگوید راضی هستم، باز هم حد شرعی برای آن خانم ثابت است. (البته اجرای حد شرعی در صورتی است برای حاکم شرع ثابت شود و او حکم به اجرای آن بدهد.)
    بنابراین، مقایسۀ زنای محسنه با قتل نفس، اشتباه است.
    مسألۀ بعد اینه که موضوع، فقط آن خانم نیست، بنده موارد زیادی دیدم که مرد به محض اطلاع از رفتار نادرست همسرش، خود کشی کرده و یا اینکه دچار اختلال روانی شده است. شما که همین طوری بدون قید و شرط می گویید: “الّا و لابد باید یگوید!” فکری به حال این مفسده هم کرده اید؟!
    موفق باشید.

    [پاسخ]

  • زین الدین زنوزی

    مشکل این حکم دادن شما همینه که فقط به تاثیر دنیایی این موضوع نگاه میکنید.راه جلوگیری از افسردگی و خودکشی شوهران در این موارد پنهان کردن حقیقت و فریب کاری نیست.راه حل، دادن مشاوره به همسران بعد از اطلاع از این موضوع است.موضوع بسیار مهم که در اینجا باید به آن توجه کرد اینست که اگر هم گفتن حقیقت منجر به هر اتفاق بدی بشه این اتفاق بد ناشی از گناه خیانت است، نه گفتن حقیقت.
    خواهشا متن استفتا خودتون را از دفتر آیت الله سیستانی بگیرید و ذکر کنید.چون به کرات مشاهده کرده ام در این موارد که به حق الناس مربوط است آقایان علما با احتیاط فراوان برخورد میکنند و حکم میدهند. و امکان ندارد که مخفی کردن این موضوع را تایید کنند.(میدانید خود همچین حکمی که همسران در صورت خیانت و توبه میتوانند آنرا از شوهر خودشان پنهان کنند موجب چه مفسده عظیمی در سطح جامعه میشود!؟)
    در هر صورت این خانم و سایر کسانی که که دچار این مشکل و سوالات هستند به اختیار خود میتوانند انتخاب کنند که آیا حفظ ظاهری زندگی(که با عدم صداقت کاری غیرممکن است) ارزش باقی ماندن حق الناس بر ذمه ی آنان در سرای آخرت را دارد یا نه.الله اعلم
    البته که گفتن حقیقت هزینه دارد اما باید امیدوار به خدا باشند که رحمت واسعه ش شامل حال آنان بشود و با توبه و بهره گیری از مشاوره صحیح و مناسب ،همسرشان را در گرفتن تصمیم صحیح یاری کنند./
    خداوند به شما و همه خیر دهد انشالله.

    [پاسخ]

    احمد نباتی پاسخ در تاريخ خرداد ۴م, ۱۳۹۴ ۱۰:۴۶:

    دوست عزیزم! در گفتگو با شما مفسدۀ این کار را عرض کردم. همچنین عرض کردم که این موضوع، گفتار شخصی نیست، بلکه استفتاء از علما و مراجع تقلید است. بنابراین پسندیده نیست که شما در برابر نظر مراجع تقلید، اظهار نظر فرمایید. (البته پرسش استفهامی اشکالی نداره و بنده هم جواب پرسش شما را دادم. اما در چنین جایگاهی پرسش انکاری نادرست است)

    استفتاء: «آیا خانم شوهر داری که زنای محسنه کرده و اکنون از رفتارش پشیمان شده، لازم است که جهت تکمیل توبۀ خود از همسرش هم حلالیت بطلبد؟»

    دفتر آیت الله مکارم شیرازی: این خانم فقط میان خود و خداوند توبه کند و به هیچ وجه نباید با همسرش در میان بگذارد. البته به خاطر حقی که از همسرش ضایع کرده، به او محبت کنید و برای وی استغفار نماید (پرسش تلفنی از دفتر معظم له ۳۷۴۷۳ ـ ۰۲۵)

    دفترآیت الله سیستانی: از درگاه الهی طلب بخشش و توبه نماید و نباید این موضوع را با همسرش در میان بگذارد. (پرسش تلفنی از دفتر معظم له ۰۵۱۳۲۲۵۰۰۹۱)

    [پاسخ]

  • طططط

    زنی که به شوهرش خیانت کرده و حالا اون مرد که زنش باهاش رابطه داره میخواد ابروشو ببره زن میخواد خودکشی کنه به نظرتون ابروی خانواده واجب تره با جون زنه؟

    [پاسخ]

    احمد نباتی پاسخ در تاريخ خرداد ۱۹م, ۱۳۹۴ ۱۷:۳۵:

    سلام بر شما
    پاسخ سؤال خود را از اینجا دریافت کنید.

    [پاسخ]

  • ناشناس

    همه غیبت که حق الناس نیست دربسیاری از موارد غیبت ابروی طرف نمیرود وچیزی ساده است ایا این هم حق الناس است.مگر دلیل بر حق الناس ابرو نیست

    [پاسخ]

    احمد نباتی پاسخ در تاريخ خرداد ۲۳م, ۱۳۹۴ ۱۹:۲۸:

    سلام بر شما
    پاسخ سؤال خود را از اینجا دریافت کنید.

    [پاسخ]

  • ناشناس

    سلام من دختری ۱۸ساله هستمچهارسال هست که عقدکردم چندماه پیش تلفنی بایکی ارتباط داشتم خداشاهده کوچکترین حرفی بهش نزدم که تحریک بشه وزمانی که بهم پیشنهادزناداد به شدت مخالفت کردم وبدون درنگ رابطمو باهاش قطع کردم اون به شدت منوتهدید میکردکه بره به نامزدم همه چیوبگه منهم خیلی ترسیدم وبه نامزدم همه چیوگفتم چندماه ازاون قضیه گذشت ورابطه منونامزدم مثل قبل شدتااینکه نامزدم دیشب بهم گفت دیگه نمیتونه بامن ادامه بده چون بهم اعتمادنداره ..میدونم گناه بزرگی درحقش کردم ولی بایدبگم که قبل ازاین اتفاق رابطه ماچندان گرم وصمیمی نبوددرابتدامن به این وصلت راضی نبودم وبااخلاقای بچگانه ام کاری میکردم که ازهم جداشیم وشایدهمین دلیل اینهمه سردشدن نامزدم به من همین باشه .ازاین وضعیت خسته شدم میدونم که غرورشوله کردم وابروی یه مردجوون وبردم مادوتا فکر میکنیم تنهاراه برگردوندن غرور وعزت نامزدم جدایی وتحقیرشدن من به منزله کیفرگناهم است وخدا شاهده من خودمو برای عاقبت این کاربدم اماده کردم واگه واقعا راه مناسب جداییه جدا میشم ولی فقط ازیه چیزمیترسم اینکه باطلاق من پدرومادرم دل شکسته میشن و من ارزش اینوندارم که دل ادمای به این بزرگی رورنجورکنم.رابطه منونامزدم بسیارسردوبیروحه وحتم دارم سردترهم خواهدشدچون هیچ علاقه واعتمادی بین مانیس من بایدچیکارکنم خواهشاسریع جواب بدیدچون زندگیم داره ازهم میپاشه

    [پاسخ]

    احمد نباتی پاسخ در تاريخ خرداد ۳۱م, ۱۳۹۴ ۰۶:۱۵:

    سلام بر شما
    پاسخ سؤال خود را از اینجا دریافت کنید.

    [پاسخ]

  • مهسا

    سلام دختری ۲۰ساله هستم تو سن۱۷ازدواج کردم ولی همین که ازدواج کردم تمام زندگیم عوض شد یه شب یه اس م اس اشتباه زندگی منو رقم زد من با اون فرد رابطه برفرارکردم یه مدت رفیق بودم بعد جدا شدیم خلاصه دلم شکسته بود مناظر یه مزاحم بودم ک باز زنگ بزنه همونجورم شد اونم بعد یه مدت دلموشکست بشدت عصبی بودم بانامزدم تندبرخورد میکردم تا اینکه خودش فهمید چرا اینجوری میکنم ازخطای من گذشت ولی بازم من خام بودم یبار که ازطرف مسجد نوشتن مشهد منم رفتم باهاش تک روی کردم رفتم عکاسی عکس بندازم پسره منو تهدید کرد به رابطه جنسی منم ترسیدم باهاش رابطه برقرارکردم زندگیم نابودشد دیونه شده بودم ازاون روز بانامزدم باز تند برخوردکردم تا طلاق رفتیم ولی اشتیمون دادن ولی بخاطر کتکی ک خوردم مجبورشدم فرارکنم باز مرتکب زناشدم تا الان نامزدم نمیدونه ازوقتی مرتکب زنا شدم سیاه بخت شدم همیشه گریه میکنم افسردگی گرفتم کمکم کنید خدا ببخشه منو چیکارکنم من اخه خدااااا

    [پاسخ]

  • مینا

    سلام خواهش می کنم همینجا به من جواب بدید یا شماره بزارید تماس بگیرم به ایلم نفرستید .ممنون میشم بعدا هم نظر وهم جواب رو پاک کنید .با تشکر

    [پاسخ]

    احمد نباتی پاسخ در تاريخ تیر ۱۳م, ۱۳۹۴ ۱۴:۳۱:

    سلام بر شما
    با توجه به مشاوره ای بودن سؤالتون
    بعد از ظهر تماس بگیرید: ۰۹۱۳۶۹۶۵۹۸۳

    [پاسخ]

  • مینا

    سلام ببخشید ولی ایمیل من نشون داده میشه تو جواب سوالات .چطور میشه حذف کرد .جواب من تو بین جواب سوالات داده میشه?لطفا ایمیل و مشخصات پاک بشه .ممنون

    [پاسخ]

    احمد نباتی پاسخ در تاريخ تیر ۱۳م, ۱۳۹۴ ۱۶:۳۰:

    سلام بر شما
    تو سیستم خودتون نشون داده میشه و برای دیگران قابل رؤیت نیست.
    بیشتر کسانی که سؤال می پرسن ایمیل هم نوشتن. ولی همان طوری که می بینید ایمیل کسی براتون نمایش داده نمیشه.

    [پاسخ]

  • مریم

    سلام خسته نباشید
    حاج آقا من در گذشته گناه بزرگی مرتکب شدم و ماههاست توبه کردم. بعلت زشتی گناه حقیقت رو از همسرم پنهان کردم ولی درعوض اخلاقنو عوض
    کردم به شوهرم بیشتر میرسم و به حرفاش گوش میدم و برخلاف میلش کاری انجام نمیدم و صد البته
    اینکه خودم با اینکار راضی ام و از خدا فقط آرامش اونو تو زندگیم میخوام. ولی بعد از گذشت هفت ماه ، شوهرم با توجه به شکی که برده بود هنوزم که هنوزه ازم میخواد هرجا دروغ گفتم راستشو بگم. میگه الان بفهمم بهتر از اینکه که ده سال یا صدسال دیگه یا تو اون دنیا متوجه بشم. …
    حاج آقا من هم از گناهام و هم از دروغام توبه کردم. مرتب سرنمازم هز خدا طلب توبه میکنم و برای شوهرم طلب ببخشش و خیر میکنم. از طرفی هم اگه واقعیت رو به شوهرم بگم زندگیم ازهم میپاشه….اگه هم نگم اون با حرفاش باعث میشه مرتب حس بد عذاب وجدان باهام باشه. ترو خدا راهنماییم کنین چیکار کنم؟ هم از خدای خودم خجالت میکشم هم از شوهرم و هم از رفتار زشت گذشته ام….تو اون دنیا چطور تو چشماش نگاه کنم وقتی متوجه دروغام بشه؟ کاش هیچوقت هیچ بنده ای اینقدر شرمنده روی شوهر و خدای خودش و وجدان خودش نباشه….حق الله رو دارم با توبه ادا میکنم بلکه خدا قبول کنه ولی با حق الناس چه کنم؟ فردای قیامت چطور سر بلند کنم؟الانشم از روی شوهرم خجل زدم و دلم میخواد بمیرم….کمکم کنین

    [پاسخ]

    احمد نباتی پاسخ در تاريخ مرداد ۱۹م, ۱۳۹۴ ۱۷:۳۰:

    سلام بر شما
    پاسخ سؤال خود را از اینجا دریافت کنید.

    [پاسخ]

  • خانم نگاری

    دروغ حق الناس است یا حق الله؟اگر شخصی به همسرش دروغ بگوید. مثلا شوهرش زنگ بزند کجایی و او واقعیت را نگوید این حق الله است یا حق الناس؟ من قبلا به شوهرم دروغ گفتم الان توبه کردم و پشیمانم. اگر راستش را بگویم عواقب بدی دارد و اگر نگویم نمیدانم توبه ام قابل قبول هست یا نه؟
    لطفا راهنمایی کنید

    [پاسخ]

    احمد نباتی پاسخ در تاريخ شهریور ۱م, ۱۳۹۴ ۰۹:۱۸:

    سلام بر شما
    پاسخ سؤال خود را از اینجا دریافت کنید.

    [پاسخ]

  • خدا همه ما را نجات بده.
    با تشکر از سایت خوبتون.
    به امید ظهور…

    [پاسخ]

  • ستاره

    سلام ممنون از سایت خوبتون

    [پاسخ]

  • تنها

    چگونه بفرستم ایا شماره ومشخصاتم اینجا نمیفته دردم بزرگه ونمیدونم چ جور خلاص بشم

    [پاسخ]

  • ونوس

    سلام
    من ازداواج کردم و ی مدتی با پسرخالم رابطه جنسی داشتم. بعد از چند وقت خانمش فهمید اما برگشت سر زندگیش و ب لطف خدا نزاشتند شوهرم چیزی بفهمه. الان توبه کردم و خیلی دارم خودمو باخدا نزدیک میکنم. اما عذاب وجدان گرفتم. دوست دارم از خانم پسرخاله حلالیت بطلبم و بگم منو ببخشه. ولی میترسم دعوا بشه. چیکار کنم ک اون منو ببخشه؟

    [پاسخ]

    احمد نباتی پاسخ در تاريخ خرداد ۲م, ۱۳۹۶ ۱۵:۴۳:

    سلام علیکم
    نیازی نیست که به آن خانم چیزی بگویید.
    باید در توبه خودتان جدی باشید و با نماز و بندگی خداوند گذشتۀ خود را جبران کنید.
    در ضمن، اگر حقی هم از آن خانم ضایع شد، برای جبران حق، برایش دعا کنید.
    موفق باشید.

    [پاسخ]

  • Maryam

    سلام من ۲۱ سالمه و با یک‌پسر ۲۶ ساله صیغه شدم رابطه ی خوبی با هم داریم و علاقه ی زیادی به هم داریم ولی یکبار به اون خیانت کردم و با مرد دیگری رفتم بخاطر عذاب وجدانی که داشتم او را در جریان گذاشتم‌بعد از کلی دعوا و ناراحتی او مرا بخشید و تونستم دوباره دلشو بدست بیارم ولی عنوز عذاب وجدان دارم و ترس از قیامت بهم بگید چکار کنم چطوری این کارو جبران کنم و بخشیده شم

    [پاسخ]

    احمد نباتی پاسخ در تاريخ مرداد ۱۴م, ۱۳۹۶ ۰۷:۴۷:

    سلام بر شما
    گناه کبیره انجام دادید و باید در محضر الهی توبه جدی کنید. اعمال صالح خود را بیشتر کنید و در رفتار و نوع معاشرتتان را نامحرم تجدید نظر جدی داشته باشید.

    [پاسخ]

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

مدیر سایت: احمد نباتي
Thumb_141956
ای برادر! پشتیبان «ولی فقیه» باش، اما پیشاپیش «ولی فقیه» بایست و تیرهای زهر آگین دشمن را که به سوی او روانه می شوند به جان خریدار شو ... تنها عافیت طلبان دنیا دوست هستند که عوام فریبانه از «ولایت» و «ولایت مداری» دم میزنند، اما در هنگامه ی فتنه ها و امتحان های سخت، پشت سر ولی فقیه سنگر می گیرند، تا دنیای "فانی" خود را در خطر نبینند!  
ویــژه هـــا
پی گیری پرسش شما
آمار سایت